Lagere inkomsten uit advertenties zijn de belangrijkste oorzaak van de daling. ,,De trend van een dalende advertentiemarkt zet zich door. Het zal bovendien niemand zijn ontgaan dat we ons in een eurocrisis bevinden”, zo liet financieel topman Fred Arp weten.
De nieuwe strategie van TMG voor de komende vijf jaar moet uiteindelijk wel leiden tot een verdubbeling van de operationele winst (recurring ebitda) in 2016. TMG zet in op samenwerking van de pijlers print, online en radio en op sterke groei van de online-mogelijkheden.
Reorganisatielast
Dit jaar zal het bedrijf wel een reorganisatielast moeten nemen van circa 35 miljoen euro. Het concern wil de komende jaren in totaal 70 miljoen euro besparen en schrapt 350 banen. 200 daarvan gaan in 2012 weg. Daaronder vallen ook de circa 100 banen, waarvan TMG al eerder had aangekondigd dat ze verdwijnen als gevolg van de fusie tussen de regionale titels en huis-aan-huis bladen.
Verder zal TMG nog ‘miljoenen’ aan aanloopkosten maken voor de lancering van de site ‘Dichtbij’. Ook zal dit jaar mogelijk een impairment moeten worden genomen voor SkyRadio, zo liet Arp weten.
De financiële topman zei verder dat de circa 250 miljoen euro die TMG nog nodig denkt te hebben om overnames te doen, van de banken zal worden aangetrokken. Er zullen geen nieuwe aandelen worden aangegeven. ,,Dit is hiervoor niet het moment''. TMG gaf aan 300 miljoen opzij te willen zetten voor acquisities. Ongeveer 50 miljoen hiervan heeft het concern zelf beschikbaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl