Telegraaf Media Groep (TMG) stopt met de regionale nieuwswebsite Dichtbij.nl in Noord-Holland en delen van Utrecht en Zuid-Holland. Hierdoor verdwijnen naar verwachting circa veertig van de zestig arbeidsplaatsen bij Dichtbij.nl, maakte het bedrijf maandag bekend.

Reden voor het besluit is dat Dichtbij.nl al een aantal jaar verlieslijdend is. Bovendien is TMG met kranten als het Noordhollands Dagblad, het Leidsch Dagblad en De Gooi- en Eemlander al sterk vertegenwoordigd in de genoemde regio’s. Het mediabedrijf werkt ook aan een nieuwe app om lezers hier van lokaal nieuws te blijven voorzien.

In Noord-Brabant, Haaglanden en de Drechtsteden gaat Dichtbij.nl wel verder. TMG voegt de activiteiten in deze gebieden, die wel een positief resultaat laten zien, samen in één vestiging in Eindhoven. Een woordvoerder benadrukt dat het krantenconcern ook gewoon lokale huis-aan-huiskranten als De Echo en het Alkmaars Weekblad blijft maken.

Het personeel van Dichtbij.nl is inmiddels geïnformeerd en het besluit is aan de medezeggenschap voorgelegd. De activiteiten waarmee TMG stopt, worden in het eerste kwartaal van volgend jaar gestaakt.

Het gaat al een tijdje niet zo goed met het krantenconcern. In het derde kwartaal zag het moederbedrijf van onder meer dagblad De Telegraaf en Sky Radio het bedrijfsresultaat en de omzet opnieuw teruglopen. Bezuinigingen konden de aanhoudende afname van de inkomsten uit advertenties niet compenseren. TMG maakte begin vorige maand nieuwe plannen bekend, die op termijn weer moeten zorgen voor groei. De onderneming is onder meer van plan twee online-tv-kanalen te lanceren, als onderdeel van de nieuwe ’24/7′-strategie.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl