De zoekactie naar de vermiste onderzeeër Titan voor de Canadese kust richt zich op een gebied waar sensoren “gebonk” hebben waargenomen. Wat voor gebonk het was, is nog onduidelijk, maar het was te horen in de buurt van de plek waar de Titan in de problemen is geraakt. Onder water wordt gezocht naar de bron van het geluid, zo meldt de Amerikaanse kustwacht.

Het geluid werd opgemerkt vanuit een Canadees vliegtuig. De gegevens van de P-3 zijn volgens de kustwacht doorgestuurd naar deskundigen om te kijken waar het best gezocht kan worden. Een of meer onderwaterrobots die voor de zoekactie worden ingezet, zijn op zoek gegaan naar de bron van het geluid.

Het nieuws over het gebonk werd als eerste gemeld door Rolling Stone. Dat blad meldt op basis van een interne update van de Amerikaanse overheid dat het gebonk urenlang te horen is geweest met intervallen van een halfuur. Het zou een teken van leven kunnen zijn van de opvarenden, mogelijk zelfs een noodsignaal.

Er wordt al twee dagen vanaf het water, vanuit de lucht en onder water naar de Titan gezocht. Dinsdag maakte de Amerikaanse kustwacht bekend de zoekactie uit te breiden. Er werden meer vaar- en vliegtuigen gestuurd, evenals extra materieel om onder water te kunnen zoeken. Ook wordt gekeken hoe een eventuele bergingsoperatie ingericht zou kunnen worden. Frankrijk stuurt een schip met een diepzeerobot om mee te helpen. Een van de vijf Titan-opvarenden is een bekende Franse onderzoeker.

De Titan was op weg naar het in 1912 gezonken passagiersschip Titanic op 3800 meter diepte in de Atlantische Oceaan. Volgens het bedrijf dat de expeditie uitvoert, OceanGate, was er voor 96 uur zuurstof aan boord. Daar gaan de autoriteiten vooralsnog ook van uit. De zoektocht is dan ook een race tegen de klok. OceanGate helpt mee, net als de Canadese kustwacht.

Voormalig directeur maritieme operaties van Titan-fabrikant twijfelde over veiligheid

De voormalige directeur maritieme operaties van het Amerikaanse bedrijf OceanGate, waarvan de duikboot Titan vermist is in de Atlantische Oceaan, werd in 2018 ontslagen nadat hij zijn bezorgdheid had geuit over de veiligheid van de passagiers. Dat blijkt uit gerechtsdocumenten uit dat jaar.

David Lochridge, een Schotse duikbootbestuurder en duiker, werkte sinds 2015 voor OceanGate. In een aanklacht tegen zijn voormalige werkgever stelde hij in januari 2018 te zijn ontslagen nadat hij "ernstige veiligheidsrisico's" had aangekaart over het "experimentele en ongeteste ontwerp van de Titan".

Lochridge was vooral bezorgd over de weigering van OceanGate om "cruciale, niet-destructieve tests uit te voeren" op de romp van de onderzeeër. Volgens hem zouden de passagiers gevaar lopen als de Titan naar extreme dieptes zou duiken. Zo was een patrijspoort aan de voorkant ontworpen om de druk op 1300 meter diepte te weerstaan, terwijl OceanGate van plan was om tot 4000 meter diep te gaan.

De duikboot vertrok zondag voor een expeditie naar het wrak van de Titanic. Het contact met de 6,5 meter lange onderzeeër ging nog dezelfde dag verloren. Sindsdien wordt naarstig gezocht naar de duikboot. Volgens OceanGate was er voor 96 uur zuurstof aan boord. Het is mogelijk dat de onderzeeër niet meer onder water is, maar op een onbekende plek boven is komen drijven.

Er zijn vijf mensen aan boord: de Britse zakenman Hamish Harding, de Pakistaanse consultant Shahzada Dawood en zijn zoon Suleman, de Franse Titanic-expert Paul-Henri Nargeolet en Stockton Rush, de Amerikaanse CEO van OceanGate.

LEES OOK: Het vaartuig dat toeristen naar de Titanic brengt is een submersible, geen onderzeeër: het onderscheid is belangrijk voor de vermissing.