Apple mag dan wel aan de verwachtingen van analisten hebben voldaan in het voorgaande kwartaal, investeerders zijn duidelijk niet onder de indruk van de dalende verlopen van de belangrijkste producten: de iPhone, de iPad en de Mac.
Het aandeel Apple verloor bijna 3 procent in de nabeurshandel.
Topman Tim Cook slaagde er tijdens de toelichting op de kwartaalcijfers nauwelijks in om Wall Street te overtuigen dat de resultaten in het huidige kwartaal beter zullen zijn. Tekenend voor de positie van Apple was hoe defensief Cook reageerde op een opmerkelijk vraag van een analist.
De analist wees erop dat het al een tijdje geleden is dat Apple een nieuw product aankondigde. De Apple Watch was in september 2014 de laatste. Daarop vroeg hij: “Heeft Apple een overkoepelende strategie voor de komende drie tot vijf jaar? Ik weet dat je het ons niet gaat vertellen, maar heb je er een?”
Cook antwoordde: “We hebben de sterkste reeks producten in de pijplijn in onze geschiedenis en hebben erg veel vertrouwen in de dingen die eraan komen, maar zoals gewoonlijk laten we daar niks over los.”
Apple praat wel vaker over de "sterke pijplijn", dus in die zin was het een standaard reactie van Cook. Maar hij klonk enigszins geërgerd, vooral toen hij niet verder in ging op de opmerking. Normaal gesproken heeft hij wel wat dooddoeners op de plank liggen over hoe gefocust Apple is op innovatie.
Toen gebeurde er iets interessants.
De analist volhardde in zijn vraagstelling en vroeg of Apple greep op de zaak heeft, of dat het simpelweg reageert op veranderingen in de markt.
"We hebben een zeer goed idee van waar dingen naartoe gaan en zijn erg flexibel", antwoordde Cook op bitse toon.
De uitwisseling was typerend voor hoe de reputatie van Apple is veranderd ten opzichte van slechts een paar jaar geleden. Apple was de onbetwiste koploper in de techindustrie in de periode dat Steve Jobs aan het roer stond. De vraag of Apple een overkoepelende strategie had, was ondenkbaar.
Maar nu het bedrijf drie kwartalen op rij de omzet heeft zien dalen, nemen analisten de antwoorden van Apple niet meer zomaar aan. Collectief eisen ze meer informatie van de Apple-top over welke richting het bedrijf uitgaat.
The clearest takeaway from Apple earnings call: No one takes Apple's word for anything anymore. On India potential, next growth drivers etc
— Shira Ovide (@ShiraOvide) October 25, 2016