Apple-CEO Tim Cook komt in het openbaar over als een milde man, en zijn managementstijl is precies zo. Maar als er problemen op de werkvloer zijn, is hij meedogenloos.
Dat onthult redacteur Leander Kahney van Cult of Mac in zijn nieuwe boek Tim Cook: The Genius Who Took Apple to the Next Level.
Volgens Kahney staat Cook erom bekend dat hij “mensen een eindeloze hoeveelheid vragen stelt”, om er zo zeker van te zijn dat ze op de top van hun kunnen presteren.
“Hij is een hele rustige leider”, zegt marketingdirecteur Greg Joswiak in het boek. “Geen geschreeuw… hij is gewoon heel kalm en stabiel, maar hij overlaadt je wel met vragen. Je moet echt zorgen dat je je zaakjes op orde hebt.”
Deze techniek is heel effectief, schrijft Kahney, omdat medewerkers erg hun best blijven doen aangezien Cook elk moment aan een ondervraging kan beginnen. Steve Doil, die in 1998 bij Apple kwam werken in het team van Cook, omschrijft het proces als volgt:
"Hij stelt je tien vragen. Als je die goed beantwoordt stelt hij er nog tien. Als je dat een jaar doet dan stelt hij nog maar negen vragen. Maar beantwoord je er eentje verkeerd, dan stelt hij je eerst 20 vragen en daarna 30."
Deze methode sloeg aan op de operationele afdeling van Apple. Kahney schrijft dat leidinggevenden altijd goed de cijfers bijhielden en dan leveranciers opbelden als er wat was veranderd. Net als Cook kwamen ze dan met een hele serie vragen. "Ze wilden weten of je het probleem begreep", zegt voormalig leverancier Helen Wang.
Cook is niet de enige leider die het stellen van vragen als de beste manier ziet om alles uit je team te halen. Ook CEO Mark Parker van Nike staat erom bekend. In een profiel dat Fortune in 2015 over hem schreef, stelde CFO Andy Campion dat de vragen van Parker "andere leiders aanspoorden om zelf antwoorden te vinden en daar naar te handelen".
In een verhaal uit 2009 van USA Today stond ook al dat medewerkers van het onderzoekslab van Nike nooit konden voorspellen wanneer Parker zou binnenvallen en om te beginnen met het afvuren van een reeks vragen.
Deze leiderschapsstijl heeft ook een naam. Het tijdschrift Harvard Business Review plakte er in 2010 de titel multiplier op, waarmee managers worden bedoeld die in staat zijn de kennis en intelligentie van hun medewerkers te kunnen vermenigvuldigen. Ze staan erom bekend moeilijke vragen te stellen waardoor hun teamleden aangemoedigd worden zelf de antwoorden te vinden, net als Cook doet.