Video-app TikTok stoot concurrenten van de troon als belangrijkste mediaplatform voor Gen Z, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van The New Consumer en Coefficient Capital.

Het aantal gebruikers van TikTok is de afgelopen jaren in razend tempo gegroeid. Vooral tijdens de coronapandemie kreeg het platform er miljoenen gebruikers bij die op zoek waren naar vermaak door de Covid-restricties. 

De populariteit van het platform heeft geleid tot een boom aan TikTok-influencers, van wie velen nu jaarlijks honderdduizenden euro’s verdienen via marketingdeals en samenwerkingen met grote merken. 

In een deze maand verschenen rapport van mediabureau GroupM wordt geschat dat TikTok “z’n inkomsten in 2022 waarschijnlijk ruwweg zal verdubbelen”. Bij andere socialmediabedrijven zoals Meta en Snap verwacht GroupM juist een terugval van de advertentie-inkomsten.

Uit het nieuwe onderzoek van The New Consumer en Coefficient Capital genaamd "Consumer Trends 2023”, blijkt dat de meeste Amerikanen uit de Gen Z-generatie en millennials TikTok zouden verkiezen boven TV.

"Uit ons onderzoek blijkt duidelijk hoe groot TikTok is geworden, vooral onder een jonger publiek", zegt Dan Frommer, oprichter en hoofdredacteur van The New Consumer. "Het formaat, de toon en de esthetiek van TikTok spreken de jongere generatie meer aan. Het is authentieker dan 'picture-perfect' Instagram."

Dit zijn vier trends die de opkomst van TikTok illustreren:

1. TikTok is onmisbaar voor Gen Z

TikTok wordt door 26 procent van de ondervraagde Gen Z'ers genoemd als de app waar ze niet zonder zouden kunnen als ze op een onbewoond eiland zouden zitten en slechts één socialmediaplatform zouden mogen gebruiken.

Het platform is zelfs zo populair onder de groep, dat 66 procent van de Gen Z'ers zegt TikTok te verkiezen boven traditionele TV of streaming shows.

Het antwoord van deze generatie was echter een uitzondering op de uitkomsten bij de rest van de ondervraagden. Millennials en oudere respondenten kozen Facebook als hun belangrijkste socialmediaplatform.

2. Mindless entertainment en comedy zijn de belangrijkste reden om op TikTok te scrollen

Uit het onderzoek blijkt dat veel gebruikers van TikTok de app gebruiken als ontsnapping of relaxmomentje. 43 procent van de respondenten zegt dat ze TikTok gebruiken voor simpel vermaak en 41 procent noemt comedy video's als reden voor hun bezoek. 

Uit de data blijkt ook dat het ontdekken van merken en educatie onderaan de lijst staan als redenen voor het gebruik van de app bij de ondervraagden.

Bron: The New Consumer en Coefficient Capital

3. TikTok is de motor achter nieuwe muziek- en foodtrends

TikTok staat al bekend als hét go-to platform voor het ontdekken van nieuwe muziek, maar het platform wint ook steeds meer terrein op het gebied van how-to-video’s, zoals make-up- en kooktutorials. 35 procent van de ondervraagden zegt een gerecht of drankje te hebben gemaakt na het zien van een TikTok video.

Bron: The New Consumer en Coefficient Capital

4. TikTok staat in de top 3 van meest gebruikte social media apps 

Naast de antwoorden van respondenten, werden er voor het Consumer Trends 2023 rapport ook gegevens van Sensor Tower Consumer Intelligence (STCI), een platform voor consumenteninformatie, gebruikt.

STCI meet het wereldwijde gebruik van alle beschikbare apps door Android-gebruikers. Uit de gegevens blijkt dat 41 procent van de Android-gebruikers elke dag Instagram opent en dat 29 procent op dagelijkse basis op Facebook en TikTok zitten.

LEES OOK: TikTok heeft imagoprobleem als het gaat om bikkelharde, Chinese werkcultuur: hoge manager in Europa zou gezegd hebben dat hij tegen betaald zwangerschapsverlof is