- Het promoten van je bedrijf op TikTok kost minder moeite en geld dan bij andere socialemediaplatforms.
- Het is ook makkelijker om viraal te gaan op TikTok, omdat het algoritme niet kijkt naar het aantal volgers.
- TikTok-marketingexpert Michael Sanchez heeft een paar belangrijke tips voor ondernemers.
Kleinere bedrijven kunnen heel goed succesvol zijn op TikTok, op dit moment de meeste gedownloade app in de wereld. Het socialemediaplatform stelt ondernemers in staat via korte filmpjes contact te maken met klanten en in sommige gevallen ook viraal te gaan om een breder publiek te bereiken.
Het promoten van je bedrijf op TikTok is goedkoper en eenvoudiger dan op platforms zoals Instagram en Facebook. En bovendien is het makkelijker om viraal te gaan, aangezien de video-app geen gebruik maakt van ingewikkelde algoritmes of kijkt naar het aantal volgers.
“Het meest bijzondere voor ondernemers is dat je niet echt veel volgers nodig hebt”, zegt TikTok-marketingexpert Michael Sanchez. “Een filmpje dat een beetje opvalt en op een bepaalde manier grappig is, kan al genoeg zijn.”
Sanchez heeft vijf tips voor ondernemers die hun producten en diensten willen promoten op TikTok en klanten willen enthousiasmeren via het platform.
1. Richt je op één goed ding
In vergelijking met andere socialmediaplatforms zijn de vereisten voor TikTok simpel: maak een vlotte en eenvoudige video. Die kan grappig zijn, behulpzaam of inspirerend, maar het moet vooral leuk zijn om naar te kijken.
"Instagram wil dat je heel veel dingen doet: live, IGTV, reels, stories en posts", zegt Sanchez. "Dat is veel om allemaal goed te doen en de meeste kleinere bedrijven hebben daarvoor niet genoeg tijd of medewerkers."
TikTok is uniek in de zin dat gebruikers geen groot publiek of engagement hoeven op te bouwen, om toch op de For You-pagina van mensen terecht te komen, het belangrijkste scherm van het platform waar filmpjes die je leuk zou kunnen vinden worden aanbevolen. "De manier waarop de content wordt getoond aan het publiek hangt niet echt samen met de geschiedenis of de inhoud van het profiel", legt Sanchez uit. "Je hebt maar één goed ding nodig."
Het is uiteraard belangrijk dat je iets interessants of grappigs te melden hebt en weet hoe je dat moet communiceren naar je publiek, maar "al die andere zaken als volgers en verificatie is alleen maar een beetje slagroom op de taart."
2. Bekijk TikTok-video's
Hoewel het misschien heel logisch is, moet je om goeie content te creëren als eerste stap ook zelf filmpjes bekijken. "Veel mensen van boven de 35 denken dat ze moeten dansen of iets geks moeten doen", zegt Sanchez. "Dat was in 2017 het geval, maar dat is echt veranderd."
Hij raadt aan om tien minuten per dag op TikTok door te brengen. En dan met veel aandacht te kijken naar wat je concurrenten doen, naar bijvoorbeeld de hashtags die ze gebruiken en wat mensen zeggen in de commentaren bij de beste filmpjes.
"Mensen stappen erin met allerlei aannames en gaan dan maken wat ze denken dat werkt en dat is dan niet zo", stelt Sanchez. "Goede research doen voordat je ermee begint en voordat je daadwerkelijk content gaat creëren, is echt een hele belangrijke stap."
3. Hou je filmpjes kort
Sanchez adviseert je filmpjes zo kort mogelijk te houden, tussen de 10 en 15 seconden als je net begint. En dan ga je kijken naar de analyses die TikTok biedt om te kijken wat werkt, vooral naar de gemiddelde kijktijd. Als je gemiddelde kijktijd 20 seconden bedraagt, maak dan al je filmpjes op die lengte.
4. Maak je boodschap persoonlijk
Sanchez zegt dat TikTok heeft laten zien hoe belangrijk personal branding is om je bedrijf goed neer te zetten. "Als je de persoon leuk vindt, dan ben je vaak al grotendeels verkocht, wat ze ook doen."
Ondernemers zeggen tegen Sanchez dat klanten die hun TikTok-filmpjes bekijken vaak met hen communiceren alsof ze hen persoonlijk kennen. "Het is een unieke mogelijkheid om aan storytelling te doen op een authentieke manier, waardoor je echt verbinding maakt met mensen", vertelt hij.
5. Zoek op Pinterest naar ideeën voor content
Zoek op Pinterest naar trending topics en ideeën voor content in plaats van op Google, waar de resultaten vaak te breed zijn. Volgens Sanchez is er bij de topresultaten op Pinterest veel engagement, dus dat is een makkelijke manier om te zien wat werkt. Zo kan een populaire foto duidelijk maken wat visueel aantrekkelijk is om op te klikken en kan de tekst inspiratie bieden voor wat je bij het filmpje moet schrijven.
"Als je niet echt weer wat je moet zeggen en hoe je moet formuleren, de content bestaat echt al", legt hij uit. "Ik zeg niet dat je een tekst woord voor woord moet kopiëren, maar het geeft wel een duidelijk idee van de richting die je kunt inslaan."