• Over generative AI heb je waarschijnlijk al het een en ander gehoord, maar agentic AI klinkt je misschien iets minder bekend in de oren.
  • Toch is het volgens experts de volgende stap in de ontwikkeling van AI en vele, grote spelers werken dan ook al aan AI agents.
  • Maar wat is agentic AI precies? Zo wordt de term in de techwereld gebruikt.
  • Lees ook: Ineens lijken deze voorspellingen voor nog slimmere versie van AI onhaalbaar

Generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI) is al een tijdje het gesprek van de dag in de technologiesector, maar als je naar je favoriete business podcast luistert, hoor je waarschijnlijk een andere term: “agentic” AI.

Tijdens een toespraak op de techbeurs CES begin deze maand zei CEO Jensen Huang van AI-chipmaker Nvidia: “Het tijdperk van agentic AI is aangebroken”.

Topman Sam Altman van OpenAI, de maker van ChatGPT, denkt dat 2025 het jaar kan zijn waarin de eerste AI-agents hun intrede doen op de arbeidsmarkt.

Wat is agentic AI?

Generatieve AI en agentic AI zijn nauw aan elkaar verwant. Je kunt de een niet hebben zonder de ander. Definities lopen uiteen, maar in het algemeen verwijst agentic AI naar AI-technologie die kan fungeren als een technologische assistent die zelfstandig complexe taken voor je kan uitvoeren.

Bedrijven die aan AI-agents werken, zeggen dat het de bedoeling is dat ze in de toekomst digitale collega's of assistenten worden voor menselijke werknemers in sectoren zoals de gezondheidszorg, supply chain management, cyberbeveiliging of klantenservice.

Dit is hoe enkele Big Tech-bedrijven het concept uitleggen:

  • Volgens de definitie van Nvidia kan agentic AI op “een geavanceerde manier besluiten nemen en zaken plannen om zo autonoom complexe problemen op te lossen die meerdere stappen omvatten”.
  • IBM zegt dat agentic AI een systeem of programma is met “agency” dat “beslissingen kan nemen, acties kan ondernemen, complexe problemen kan oplossen en kan reageren op de externe omgeving buiten de data waarop de machine learning (ML) modellen van het systeem zijn getraind”.
  • Microsoft zegt dat AI-agents “variëren van eenvoudige chatbots tot copilots en geavanceerde AI-assistenten in de vorm van digitale of robotachtige systemen die zelfstandig complexe workflows kunnen uitvoeren.”

Sommige leiders op het gebied van AI zeggen dat er met AI-agents een nieuw tijdperk van AI is aangebroken.

“In slechts een paar jaar tijd hebben we al drie generaties van AI gezien”, zei CEO Marc Benioff van softwarebedrijf Saleforce tegen The New York Times. “Eerst kwamen er voorspellende modellen die data analyseren. Daarna kwam generatieve AI, aangedreven door deep-learning modellen zoals ChatGPT. Nu bevinden we ons in de derde fase - één die wordt gedefinieerd door intelligente agents die autonoom complexe taken kunnen uitvoeren.”

Salesforce, dat vorig jaar zijn Agentforce-applicatie op de markt bracht, heeft gezegd dat het van plan is om tegen het einde van 2025 meer dan 1 miljard AI-agents in 'dienst te hebben' voor bedrijven.

Topman Sundar Pichai van Google zei onlangs dat zijn bedrijf het afgelopen jaar heeft “geïnvesteerd in de ontwikkeling van meer agentic modellen”. Hij definieert agentic AI als het in staat zijn om “meer te begrijpen over de wereld om je heen, meerdere stappen vooruit te denken en actie te ondernemen namens jou, met jouw supervisie”. Google maakte van agentic AI een belangrijk aandachtspunt bij de lancering van Gemini 2.0 in december.

OpenAI is van plan om in januari een AI-agent met de codenaam “Operator” te lanceren die in staat zou zijn om een computer te gebruiken namens een persoon om dingen te doen zoals code schrijven of vluchten boeken, zo meldde persbureau Bloomberg in november op basis van twee bronnen die bekend zijn met de zaak.

LEES OOK: Kan AI topmanagers zoals CEO’s vervangen? Intelligente computer doet het goed… totdat er een pandemie uitbreekt