Het is een vaak gehoord argument als een topclub weer een miljoenenbedrag uitgeeft voor een speler: ‘Dat hebben ze zo terugverdiend met de shirtverkoop’. Maar dat argument klopt niet.

De Zweedse topspeler Zlatan Ibrahimovic is populair. Zo populair, dat fans van Manchester United in de eerste week nadat hij tekende bij de club massaal zijn shirtje hebben gekocht.

Dat leverde United volgens de Britse krant The Sun 89 miljoen euro aan inkomsten op, om erbij te vermelden dat de club dat geld kon gebruiken voor de aankoop van Paul Pogba. Die verkaste uiteindelijk voor meer dan 100 miljoen euro van Juventus naar Manchester United.

En ook dat astronomische bedrag heeft het voetbalbedrijf zo terugverdiend met shirtverkoop. Tenminste, die indruk wekt sporteconoom Pieter Nieuwenhuis woensdag in Het Financieele Dagblad. “Een shirtje wordt voor een paar euro gemaakt, maar kost 115 euro.”

Maar dat werkt in de praktijk iets anders. Tijd voor een rekensom.

Het afgelopen seizoen zijn er wereldwijd 2.977.000 shirts van Manchester United verkocht. Laten we er voor het gemak van uitgaan dat dat allemaal het standaard thuistenue met korte mouwen was, die voor 90 euro te koop is in de webshop van de club. Dat zou betekenen dat United-fans bijna 270 miljoen euro uit hebben gegeven aan shirtjes.

Sponsordeal met Adidas

Maar die miljoenen verdwijnen niet direct in de kassa van Manchester United. De meeste inkomsten van de shirtverkoop gaan naar de producent van de kleding, in het geval van United is dat Adidas. Dat is waarom het Duitse sportmerk vorig jaar 750 miljoen pond neertelde om kledingsponsor van de club te worden; ze kopen daarmee in feite het recht om United-shirtjes te verkopen.

Manchester United houdt zelf ook iets over aan de shirtverkoop; voor het recht om het logo op de shirts te drukken ontvangt de club een vergoeding van Adidas (royalty's).

Hoeveel dat precies is, is niet bekend. Wat Manchester United en Adidas met elkaar hebben afgesproken is niet openbaar. Maar volgens de eerder geciteerde sporteconoom Pieter Nieuwenhuis ligt het percentage per shirt beduidend hoger dan de gebruikelijke 10 tot 15 procent.

Laten we ervan uitgaan dat de royaltyvergoeding 20 procent bedraagt. Dan gaat van elk verkocht shirtje (à 90 euro) 18 euro naar United. Dat zou betekenen dat de club in het seizoen 2015/2016 ruim 50 miljoen euro met shirtverkoop heeft verdiend, ongeveer tien procent van de jaaromzet. Een mooie inkomstenstroom, maar niet het megabedrag waar het op het eerste gezicht op leek.

Investering in Pogba

Terug naar Pogba. United verdient de investering in de Franse speler waarschijnlijk wel terug. Met goede spelers als Pogba presteert de club beter, wat uiteindelijk resulteert in meer prijzengeld van de Premier League en Champions League (als United zich daar weer voor kwalificeert).

En juist door het aantrekken van grote namen is United interessant voor sponsoren zoals Adidas. Anders had de club nooit zo'n megadeal met de Duitse sportkledingfabrikant kunnen tekenen.

Bovendien is Pogba pas 23 jaar. Als hij over enkele jaren wordt verkocht is hij vermoedelijk nog steeds tientallen miljoenen waard. Een relatief veilige investering dus.

Maar dat Pogba zijn transferbedrag alleen al met de shirtverkoop terugverdient is overdreven. Stel dat United een half miljoen extra shirtjes verkoopt door het aantrekken van de Fransman. Dat komt neer op zo'n 9 miljoen euro aan extra omzet. Alleen al het jaarsalaris van Pogba bedraagt het dubbele.

LEES OOK: 3 redenen waarom Frank de Boer vijf keer zo weinig verdient als Ronald Koeman