,,De tijd dringt voor Saab”, stelde analist Martin Crum van AEK Research. ,,Hoe langer de productiestop duurt, hoe moeilijker het wordt. De vaste kosten van het bedrijf lopen door, terwijl er geen auto’s worden gemaakt. Daarbij kunnen leveranciers niet eeuwig wachten. Als daar mensen worden ontslagen omdat de orders van Saab uitblijven, wordt het nog moeilijker om straks de productie weer op te starten.” Hoeveel tijd Saab nog rest voordat het doek valt, kon Crum niet inschatten. ,,Maar ze staan er niet florissant voor.”

Woensdag moeten ruim 3400 personeelsleden van Saab naar de fabriek in het Zweedse Trollhättan komen voor ‘belangrijke informatie’, zo lieten Saab-medewerkers dinsdag weten. Saab wilde niets zeggen over de inhoud van die bijeenkomst.

Een centrale rol

Omdat het bedrijf zijn leveranciers niet kan betalen, wordt er al sinds het begin van deze maand geen auto meer gefabriceerd in Trollhättan. De redding moet komen van de Russische investeerder Vladimir Antonov, de geldschieter van Spykereigenaar Victor Muller. Antonov heeft toegezegd de fabrieken en het vastgoed van Saab op te kopen om ze vervolgens aan het bedrijf te verhuren. Dat zou Saab voorzien van ruim 30 miljoen euro aan vers kapitaal. Maar strenge eisen van de Europese Investeringsbank (EIB) gooiden de afgelopen dagen roet in het eten.

De EIB speelt een centrale rol in het Saab-avontuur van Spyker. De Europese bank maakte de overname van het zieltogende Zweedse bedrijf door de veel kleinere sportwagenfabrikant vorig jaar mogelijk met een noodkrediet van 400 miljoen euro. De bank zou een groot deel van dat geld echter op korte termijn terug willen zodra het reddingsplan van Antonov wordt uitgevoerd. ,,Dat kan Spyker niet aan”, concludeerde Crum.

Een nieuw hoofdstuk

De stilgevallen productie van de afgelopen maand voegt een nieuw hoofdstuk toe aan de al jarenlang slepende problemen van Saab. Het autobedrijf dat in de jaren tachtig furore maakte met de Saab 900 lijdt al twee decennia een kwijnend bestaan. In 1990 kocht de Amerikaanse autoreus General Motors (GM) het bedrijf, om het vervolgens naar eigen zeggen jarenlang kunstmatig in leven te houden. Saab leverde GM nooit winst op.

Victor Muller verloste GM, dat zelf op de rand van een faillissement stond, vorig jaar van het ongelukkige huwelijk. Hij kondigde nieuwe modellen aan, die het imago van Saab als originele autobouwer weer nieuw leven in zouden blazen. In 2012 zou het bedrijf ook weer winstgevend zijn, voorspelde hij. Door de geldproblemen van de laatste weken lijken die doelen verder weg dan ooit.

Een eventueel faillissement hoeft volgens Crum echter niet het einde te betekenen van het Zweedse merk. ,,Saab blijft een klinkende naam, ik sluit een nieuwe verkoop niet uit.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl