- De nieuwe app Threads, die als concurrent van Twitter in de markt is gezet, groeit hard.
- Threads is vanuit Instagram gelanceerd. Het team achter die app biedt tips voor content creators over hoe ze Threads kunnen inzetten.
- Instagram deelde ideeën voor type posts en andere relevante informatie.
- Lees ook: De topman van Instagram geeft toe dat het ‘enorm controversieel’ was om Twitter-concurrent Threads als zelfstandige app te lanceren: hij noemt het een ‘risicovolle’ gok
Threads, de nieuwe app van Meta Platforms, is nog niet in Nederland beschikbaar. Maar de concurrent van Twitter heeft al wel veel tractie gekregen in de VS en veel andere landen sinds de lancering op 5 juli.
Threads is vanuit het team van Instagram op de markt gebracht en na enkele weken staat de teller al op 150 miljoen downloads. Om relevant te blijven moet er nog wel veel meer content op Threads worden geplaatst en voor het succes van de app is het belangrijk dat gebruikers actief blijven.
Vanuit Instagram wordt er veel gedaan om content creators te helpen met tips over hoe je Threads effectief kunt inzetten. Omgekeerd staan influencers te trappelen om toegang te krijgen tot nieuwe functies, waaronder statistieken over de engagement op Threads.
Moederbedrijf Meta heeft nog geen tijdspad bekend gemaakt voor het uitrollen van nieuwe functies. Wel stuurt het bedrijf gedetailleerde informatie over Threads aan influencers en hun managers.
Insider kreeg via een influencer beschikking over een e-mail met tips van Instagram over posts op Threads, ideeën voor content en het gebruik van bestaande functies.
Hier zijn 5 tips uit de email van Instagram:
- Maak een flitsende entree door aan te kondigen dat je lid bent geworden van de app. Instagram beschrijft hoe een "flitsende entree" op Threads eruit kan zien, waarbij content makers afbeeldingen en memes inzetten, in combinatie met "open vragen", aldus de e-mail. Er worden ook voorbeelden getoond, waaronder posts van Netflix, actrice Gabrielle Union en de Backstreet Boys.
- Begin een gesprek. Vragen stellen werkt. Of het nu gaat om algemeen advies of specifieke vragen over een bepaald onderwerp, zoals met wie chefkok Gordon Ramsey als volgende zou moeten koken: Instagram wil graag dat content een interactief karakter heeft. De e-mail bevat een tip over hoe je een poll kunt maken op Threads - dat hiervoor nog geen officiële tool heeft - door twee afbeeldingen te plaatsen en emoji's te gebruiken om te stemmen.
- Uitdagingen en wedstrijden worden steeds populairder. Instagram juicht het verzinnen van uitdagingen en wedstrijden toe. Een voorbeeld uit de e-mail: "Als ik 100.000 volgers bereik, doneer ik 100 euro."
- Content over Threads gedijt goed op … Threads. Je mag best een beetje creatief zijn met woordspelingen. In de e-mail doet Instagram zelf een poging met een verwijzing naar moederbedrijf Meta: "Get ~Meta~ About Being On Threads".
- Maak optimaal gebruik van functies die al beschikbaar zijn. Hoewel het team van Instagram werkt aan de lancering van meer functies voor Threads in de nabije toekomst, benadrukt de e-mail verschillende hulpmiddelen die de makers al tot hun beschikking hebben om het platform aantrekkelijk en veilig te maken. Deze functies omvatten de mogelijkheid om tot 10 attachments toe te voegen, reacties te beperken en video's van maximaal vijf minuten te plaatsen.
De e-mail heeft ook een "top creators" sectie, die laat zien hoe een aantal van de meest invloedrijke mensen op sociale media bezig zijn op het platform. De voorbeelden zijn gecategoriseerd op het type content zoals lifestyle, sport en muziek en sociale impact, zodat content creators binnen specifieke niches kunnen zien waar anderen in hun omgeving over posten.
Een talentmanager die Insider sprak, vond het meest opvallende dat Meta/Instagram influencers aanraadde om "hun stem" te vinden op Threads. "Ik vond het erg leuk hoe ze de e-mail formuleerden, omdat het vooral ging om zaken die content creators helpen nog meer mogelijkheden te ontdekken."
De manager zei ook dat sommige ideeën kansen bieden om samenwerkingen met merken aan te gaan. "De inhoudelijke ideeën zoals live commentaren zijn een geweldige manier om relaties op te bouwen met merken die op het platform zitten."