The Next Closet, een online marktplaats voor tweedehands designerkleding, krijgt een investering van meer dan 1 miljoen euro.
Het geld, dat bovenop eerdere investeringen van samen 1,5 miljoen euro komt, wil Thalita van Ogtrop en Lieke Pijpers (allebei 33) gebruiken om harder te groeien.
“We willen dit jaar verviervoudigen”, zegt Van Ogtrop tegen Business Insider. “Onder andere door uit te breiden naar België, daar liggen voor ons kansen.”
De groei is ook hard nodig om de concurrenten voor te blijven. The Next Closet is lang niet het enige Nederlandse bedrijf dat handelt in tweedehands kleding.
Van Ogtrop: “Het is een hele interessante markt. Er wordt steeds meer tweedehands kleding verkocht. In marktplaatsen als de onze worden miljoenen geïnvesteerd, en de bedrijven worden ook op miljoenen gewaardeerd.”
Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal tweedehands kledingwinkels al jaren stijgt, terwijl het aantal fysieke kledingzaken juist daalt. Tegelijkertijd geven we online wel meer geld uit aan kleding. The Next Closet zit dus in twee groeimarkten tegelijkertijd.
High-end en duurzaam
Hoe lukt het Van Ogtrop dan toch om zo veel investeerders aan te trekken, terwijl ze blijkbaar kunnen kiezen tussen meerdere bedrijven?
“Wij gaan net anders te werk gaan dan onze concurrentie. Wij zijn het enige platform in Nederland dat zich op high-end designerkleding richt. Het enige andere platform dat designerkleding verkoopt, is online niet zo sterk als wij.”
“Daarnaast is duurzaamheid bij ons erg belangrijk. Kleding een nieuw leven geven is op zich natuurlijk al duurzaam, maar wij lichten ook duurzame merken op de website uit. Verder nemen we geen bont en exotische leersoorten aan.”
Toch is er op internationaal vlak genoeg concurrentie, zoals het Duitse bedrijf Rebelle dat sinds dit jaar ook in Nederland actief is. Daarom wordt het een belangrijk jaar voor The Next Closet.
“We gaan naar België en hebben ook plannen liggen voor andere Europese steden", vertelt Van Ogtrop. "Maar om daarheen te gaan, moeten we sterker zijn dan de internationale bedrijven die meer geld hebben en al in meer landen zitten. Door op hyperlokaal niveau te werken en de klant echt goed te leren kennen, willen we hen voorblijven.”
Het nieuwe bol.com
Niet alleen de uitbreidingen zijn spannend, waarschijnlijk gaat The Next Closet dit jaar ook voor het eerst winst maken. Het bedrijf verdient geld door een commissie van 20 procent op de prijs van kledingstukken te pakken.
“Die commissie betaal je pas als je het kledingstuk daadwerkelijk verkoopt, het uploaden is gratis", aldus Van Ogtrop. "En omdat je zelf de prijs van de kleding kunt bepalen, kun je ervoor kiezen om er gewoon een wat hogere prijs erop te plakken.”
“Door die commissie zouden we op dit moment bijna break-even kunnen draaien”, zegt Van Ogtrop. Sinds het bedrijf in 2013 startte, zijn er al meer dan 30.000 kledingstukken op het platform verkocht. “Maar voor ons is groei het allerbelangrijkste. We investeren heel veel om nog harder te groeien.”
Met als doel? “Ik zou het heel gaaf vinden om uiteindelijk de bol.com of Coolblue van de tweedehands kledingmarkt te worden.”