Het debat woedt al een tijdje: is het nou wel of niet goed voor het welzijn van werknemers om te verwachten dat ze buiten hun werktijd mailtjes afhandelen?
Een medewerker van onderzoeksbureau Gallup schrijft in de Harvard Business Review dat iets meer dan een derde van de Amerikaanse voltijds werknemers ook daadwerkelijk hun werkmail bekijkt buiten kantooruren.
Veel mail checken, toch tevreden
“En bij de werknemers die dat doen heb je 17 procent meer kans dat ze aangeven dat ze over het algemeen tevreden zijn met hun leven, vergeleken met werknemers die zeggen dat ze nooit hun werkmail bekijken buiten werktijden”, schrijft de medewerker, Jim Harter.
Werknemers die zelfs zeven uur of meer besteden aan het buiten werktijd bekijken van werkmail zullen toch hun kwaliteit van leven hoger waarderen dan werknemers die zeggen dat ze nul uur met hun werkmail bezig zijn thuis.
Aan de andere kant geeft de helft van de werknemers die regelmatig naar hun inbox kijken in hun vrije tijd aan dat ze “gisteren veel stress hadden”. Slechts een derde van de werknemers die nooit op afstand hun mail inkijken zei dat.
Betrokkenheid is groter probleem
In vergelijking is een ander probleem dringender, stelt Harter: de grote massa's werknemers die, althans in de Verenigde Staten, zich nauwelijks betrokken voelen bij hun werk. Volgens een ander onderzoek van Gallup is slechts 30 procent van de Amerikaanse werknemers enthousiast betrokken bij de organisatie of het bedrijf waar hij of zij werkt.
Maar liefst 52 procent voelt zich niet betrokken: ze komen opdagen en doen wat nodig is, maar meer ook niet. De resterende 18 procent werkt de eigen organisatie zelfs tegen.
Volgens Harter heeft de mate van betrokkenheid bij het werk méér invloed op stressniveaus dan of je wel of niet je e-mail checkt. Juist ongeïnteresseerde werknemers lijden het meest onder e-mailbeleid. Pak eerst eens hun tevredenheidsgevoel aan, suggereert Harter.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl