In Groot-Brittannië vinden de voorbereidingen van de eerste testvlucht van de Airlander 10 boven Britse bodem plaats. Aanvankelijk ontwikkeld door Hybrid Air Vehicles (HAV) voor het Amerikaanse leger, ligt er nu mogelijk een civiele toekomst weggelegd voor het luchtschip.

Dat meldt Luchtvaartnieuws.nl. De Airlander 10 geldt op dit moment als ’s werelds grootste luchtvaartuig.

Het gevaarte heeft een lengte van 92 meter, is 43,5 meter breed en 26 meter hoog en is gevuld met helium. HAV zegt dat in het toestel de beste eigenschappen van vliegtuigen, helikopters en luchtschepen met elkaar zijn gecombineerd.

Lading van tien ton

Het toestel moet tien ton lading kunnen vervoeren. De eerste vlucht van de Airlander 10 vanaf het Britse Cardington in Bedfordshire moet volgende maand plaatsvinden, meldt een vertegenwoordiger van HAV in The Independent.

Nadat de Amerikaanse Defensie de plannen rond de inzet van het luchtschip wegens bezuinigingen schrapte, haalde HAV de Airlander 10 terug naar Groot-Brittannië. Via crowdsourcing en subsidie van de Britse overheid en de Europese Unie werd ruim acht miljoen pond binnengehaald om testvluchten met de Airlander 10 in Brits luchtruim uit te voeren.

Straks ook passagiers

Het eerste testtoestel kan geen passagiers vervoeren. Dat zou bij een tweede versie wel het geval moeten zijn, zegt Chris Daniels van HAV in de Britse krant. Hij ziet vooral een rol weggelegd voor luxe toeristische trips, bijvoorbeeld safari’s in Afrika. In die rol zou de Airlander 10 bij een lage snelheid 48 passagiers kunnen vervoeren.

HAV is nu nog in een enorme hangar in Cardington bezig met de assemblage van het gigantische luchtvaartuig. Volgende week worden de cockpit en de zogeheten payload bay gemonteerd. De volgende stap is het installeren van de vinnen en motoren.

De Airlander 10 is nog altijd aanzienlijk kleiner dan het grootste luchtschip ooit gebouwd: de LZ 129 Hindenburg uit de jaren dertig. Dat luchtschip had een lengte van 245 meter en werd vanuit Duitsland ingezet op transatlantische trips. In 1937 verongelukte de Hindenburg bij aankomst in New York.

De opvallende rondingen van de Airlander 10 spreken bij veel mensen op sociale media tot de verbeelding:


Lees ook op Luchtvaartnieuws.nl:

Congreslid wil wettelijke minima voor beenruimte

American Airlines gaat Uber promoten

Jet Airways schorst bemanning om vliegend concert

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl