Niet iedereen beschikt over de juiste instelling om een goede ondernemer te worden. Doe de test en ontdek of jij het in je hebt.
Vragenlijst
1. U vindt dat u toe bent aan een nieuwe energieleverancier. Daarom:
a. Kiest u de aanbieder die het meest adverteert.
b. Vraagt u bij vrienden wiens oordeel u vertrouwt welke aanbieder zij aanbevelen.
c. Vraagt u bij alle energieleveranciers in uw regio informatie op.
d. Gebruikt u een prijsvergelijkingswebsite.
2. De lerares van uw zoontje belt op met de mededeling dat ze u graag wil spreken. Tijdens het gesprek wordt duidelijk dat de docente zich stoort aan ‘onaangepast gedrag’ van uw jongste. U:
a. Maakt de lerares verwijten: het probleem zal wel bij haar liggen.
b. Blijft diplomatiek en geeft de lerares gelijk om maar zo snel mogelijk weg te kunnen. Eenmaal buiten bent u alweer vergeten waar het eigenlijk over ging.
c. Blijft diplomatiek en gaat naar huis. Daar hebt u een gesprek met uw jongste om zijn versie te achterhalen. Op basis daarvan bepaalt u uw vervolgstappen.
d. Schikt zich in de mening van de lerares. Zij is de professional en zal dus wel weten hoe het zit.
3. Een potentiële klant belt met een grote klus die enigszins aan de rand van uw expertise ligt, maar financieel aantrekkelijk is, maar wel als consequentie heeft dat u minder tijd kunt besteden aan uw andere klanten. U hebt één dag om uw beslissing te nemen. In die tijd:
a. Belt u uw overige klanten op om te inventariseren hoeveel werk ze de komende tijd voor u zullen hebben en bepaalt op basis van hun antwoord of u de grote klus zult aannemen.
b. Vraagt uw collega-zzp’ers of ze eventueel kunnen bijspringen als de werkdruk te hoog wordt.
c. Rekent u alvast uit welke nieuwe auto u kunt bestellen van de extra winst die u gaat maken.
d. Besluit u om ‘nee’ te zeggen tegen deze opdracht.
4. De buurman in het appartement boven u is bezig met een flinke verbouwing. U hebt uw kantoor in uw huis. Helaas heeft de buurman een maandje vrijgenomen om ook overdag lekker te kunnen doorpakken. Oftewel: van acht uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds zit u in het gehamer, geklop en geboor. Tot overmaat van ramp komt een deel van het plafond naar beneden. U hebt de buurman om mededogen gevraagd, maar dat heeft niet geholpen. U:
a. Grijpt een van uw eigen hamers en gaat zelf even wat ‘verbouwen’.
b. Belt de politie wegens burengerucht.
c. Belt de Vereniging van Eigenaren (bij een koopwoning) of de huisbaas (bij een huurwoning).
d. Huurt tijdelijk elders werkruimte.
5. U rijdt naar de supermarkt en ziet onderweg dat er op het fietspad iemand op de grond ligt. Een groepje omstanders heeft zich al verzameld. U:
a. Stopt de auto en belt terwijl u uitstapt met 112.
b. Gaat tussen de omstanders staan en wacht totdat de ambulance komt.
c. Vraagt aan de omstanders wat er aan de hand is, of er al actie is ondernomen, en baseert op de antwoorden uw vervolgstrategie.
d. Rijdt door naar de supermarkt.
Antwoorden
1: a: 0, b: 10, c: 5, d: 10
2: a: 0, b: 5, c: 10, d: 0
3: a: 5, b: 5, c: 0, d: 10
4: a: 0, b: 5, c: 5, d: 10
5: a:5, b:0, c: 10, d: 0
Geen punten
Weet u zeker dat u als zzp’er aan de slag wilt? De test is zo geconstrueerd dat het bijna onmogelijk is om geen punten te halen, tenzij u daar heel erg uw best voor doet (of melig bent). Geloof in eigen kunnen is belangrijk voor startende ondernemers. Defaitisme niet zo.
5 punten tot en met 15 punten
U twijfelt nog of het ondernemerschap wel wat voor u is. Voorop daarbij staat dat u wel wilt, maar af en toe nog een zetje nodig hebt in de goede richting. In de rest van dit boek vindt u ongetwijfeld wat u nodig hebt.
20 punten tot en met 35 punten
Niet slecht. Maar u grijpt nog iets te vaak naar de voor de hand liggende oplossing. Succesvolle zzp’ers onderscheiden zich doordat ze waar nodig van de gebaande paden afwijken. Gebruik dit boek als uw wegenkaart voor onbekende gebieden.
40 punten of meer
Gefeliciteerd: u beschikt over de juiste mengeling van pragmatisme, ambitie en gezond verstand om ondernemer te worden. De direct toepasbare kennis uit dit boek kan u helpen om nog succesvoller te worden.
Toelichting bij de vragen
1. Als ondernemer is tijd een van de instrumenten waarmee u geld creëert. En dus moet u economisch met uw uren omgaan. Het is niet zinvol om dagen te besteden aan het vinden van de beste energieleverancier, want als zzp’er zult u slechts zelden zo veel stroom of gas gebruiken dat u deze investering terug kunt verdienen. Daarom vertrouwt u in dit soort gevallen het beste op informatie van partijen die al het nodige voorwerk hebben gedaan, zoals vrienden of een prijsvergelijkingswebsite.
2. Vroeg of laat krijgt elke ondernemer een ontevreden klant aan de telefoon. Die gedraagt zich niet anders dan de lerares uit het voorbeeld: overtuigd van haar eigen gelijk. Ook zzp’ers hebben vaak een sterk ontwikkelde eigen mening, anders waren ze wel in loondienst gebleven. Het gevaar is dan ook dat u de confrontatie hard aangaat en daarmee klanten verliest. Of dat u, uit angst voor het laatste, een onderdanige rol aanneemt die u niet past, en waarmee de klant evenmin geholpen is. Want de klant mag dan wel koning zijn, ook een monarch heeft niet altijd gelijk. Daarom probeert u het beste om afstand te nemen en zo objectief mogelijk tot een oordeel te komen. Antwoord c is daarmee het beste. Keuze b levert minder punten op, maar is soms wel de meest pragmatische. Zoals uit de eerste vraag al blijkt, moet u kiezen waar u uw tijd aan besteedt.
3. Antwoord c valt gelijk af, want uzelf rijk rekenen is nooit handig. Als zzp’er kunt u op het laatste moment te horen krijgen dat een opdracht niet doorgaat. En jammer genoeg zorgt het fenomeen ‘dubieuze debiteuren’ (vaak een aparte post in uw boekhouding!) ervoor dat u niet altijd het geld krijgt
waar u recht op hebt.
Bovendien is een eenmalige financiële klapper geen goede basis voor het doen van investeringen, en al helemaal niet in een monetair zwart gat als een auto.
D is het beste antwoord. A en b zijn tweede keus. Vertrouwen op de welwillendheid van collega-zzp’ers om bij te springen is riskant. En uw overige klanten kunnen het toch onverwacht drukker krijgen dan ze hadden voorzien. Dan moet u ‘nee’ verkopen. En waarvoor? Een beetje zekerheid, waarvan u juist afscheid had genomen toen u voor uzelf begon.
Uit deze vraag blijkt bovendien dat het gaat om een klus op een gebied waar u geen expert in bent. Oftewel: u loopt ook nog eens het risico om uw nieuwe klant teleur te stellen. En dat terwijl uw gewaardeerde bestaande relaties mogelijk in de kou blijven staan.
4. Het lucht wellicht enorm op om uw frustraties non-verbaal wat kracht bij te zetten. Maar effectiever is het toch gewoon om in een kantoortje apart te gaan zitten. U kunt natuurlijk in de slag met de politie, de Vereniging van Eigenaren of de huisbaas, maar dat heeft drie nadelen.
Ten eerste is de verhouding met de buurman voor langere tijd verstoord. Ten tweede is een eventueel effect niet onmiddellijk te verwachten, en ten derde kosten deze opties veel tijd.
5. Het spreekt voor zich dat u in elk geval de auto stopt om te kijken wat er aan de hand is. Als ondernemer moet u immers altijd gespitst zijn op gebeurtenissen die afwijken van de dagelijkse routine. Maar impulsiviteit is zelden goed.
Als ondernemer laat u zich bij voorkeur leiden door zakelijke overwegingen, niet door emoties. Het bellen van 112 terwijl u nog niet eens weet wat er aan de hand is, is daarom minder handig. Afwijkende gebeurtenissen wel signaleren, maar er vervolgens niets mee doen, is vanzelfsprekend ronduit zinloos.
Deze test is afkomstig uit het Handboek voor de zzp'er: editie 2011-2012, geschreven door Arjan Dasselaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl