Tesla liet vrijdagavond zijn nieuwe thuisbatterij Powerwall 2.0 zien. De accu is zowel qua techniek als qua ontwerp verbeterd.

De oplaadbare batterij is bedoeld als aanvulling op het nieuwe zonnepanelendak van Tesla als onderdeel van de poging van Tesla om “een duidelijk beeld te creëren van hoe Tesla en SolarCity samen zonne-energie en opslag net zo aantrekkelijk zullen maken als elektrische auto’s”, schrijft Tesla-topman Elon Musk in een blogpost.

Tesla maakte eerder bekend dat het SolarCity over wil nemen voor 2,6 miljard dollar. Aandeelhouders zullen op 17 november stemmen over de voorgenomen fusie.

Dit is de Powerwall van Tesla:


In 2015 toonde Tesla de Powerwall voor het eerst  — een oplaadbare lithium-ion batterij die zo’n 100 kilo weegt en je aan je muur kan monteren.

Foto: Reuters/Patrick Fallon

Toen hij voor het eerst op de markt kwam, waren er twee versies van de Powerwall: een model van 6,4 kilowattuur voor 3.000 dollar en een 10 kWh-optie voor 3.500 dollar. Om dat een beetje in perspectief te plaatsen: een gemiddeld Nederlands huishouden verbruikt 9 kWh aan elektriciteit per dag.

Foto: Getty/Kevork Djansezian

De Powerwall kan elektriciteit opslaan die is opgewekt door zonnepanelen en elektriciteit onttrekken aan het elektriciteitsnet als de prijzen laag zijn om te bewaren voor later gebruik. Huiseigenaren kunnen er ook op terugvallen als de stroom uitvalt. Het installeren van een Powerwall moet door een getrainde elektricien gebeuren.

Foto: AP/Ed Andrieski

De Powerwall is modulair, dus je kan tot negen batterijen naast elkaar installeren om meer vermogen op te slaan. Toen de thuisaccu net op de markt kwam, had Tesla al 38.000 bestellingen genoteerd. In de eerste helft van 2016 raakte de accu uitverkocht.

Foto: Reuters/Patrick Fallon

Tesla had al verschillende veranderingen doorgevoerd bij de batterij sinds de introductie. In maart is Tesla stilletjes gestopt met zijn 10 kWh-batterij, zodat de 6,4 kWh-batterij nog de enige optie is.

Foto: YouTube/VideoMisery

"Gezien de interesse hebben besloten ons voor nu helemaal te concentreren op het ontwikkelen en verspreiden van de 7-kilowattuur Powerwall", zei een woordvoerder van Tesla destijds tegen Greentech Media.


Tesla zei na de zomer een nieuwe versie van de Powerwall te presenteren, maar bracht in plaats daarvan kleine verbeteringen aan die de installatie makkelijker maakten en het ook geschikt maakte voor een nieuwe omvormer. Bij de eerste versie van de Powerwall van Tesla zat geen omvormer, zodat huiseigenaren er apart eentje moesten aanschaffen.

Foto: YouTube/VideoMisery

De omvormer zet de elektriciteit van de zonnepanelen om naar wisselstroom.


Bij de Powerwall 2.0 die een prijskaartje van 5.500 dollar heeft, is de omvormer inbegrepen. Volgens Musk kan hij 13,5 kWh opslaan en 5 kWh aan constante stroom leveren. Dit wordt nog opgekrikt tot maximaal 7 kWh. Dit betekent dat de Powerwall 2.0 twee keer zoveel energie heeft en twee keer zoveel opslagcapaciteit als de 6,4 kWh-Powerwall.

Foto: Tesla

Ook het ontwerp van de nieuwe accu is aangepast. De Powerwall 2.0 is rechthoekiger en dunner dan de vorige generatie. Hij weegt 135 kilo en is ruim 15 centimeter diep.

Foto: Tesla

Tesla schat dat het ongeveer 1.000 dollar kost om de Powerwall 2.0 te installeren. De eerste nieuwe accu's kunnen in december geleverd worden en de installatie begint dan in januari 2017.

Foto: Tesla

Tesla heeft ook een Powerpack-batterij optie die grotere gebouwen van stroom kan voorzien, zoals bedrijfspanden of zelfs hele steden. Toen Musk de Powerpack in 2015 presenteerde kon één eenheid 100 kWh aan energie opslaan. Musk zei toen dat je met 160 miljoen Powerpacks de hele Verenigde Staten van stroom kan voorzien.

Foto: YouTube/VideoMisery

Musk introduceerde de Powerpack 2.0 in een blogpost nog voor de presentatie van vrijdagavond. De nieuwe Powerpack kan nu 210 kWh per eenheid opslaan. Ook bij de Powerpack is een omvormer inbegrepen.

Foto: Tesla

Tesla en zijn partners hebben ongeveer 5 miljard dollar geïnvesteerd om zijn gigantische batterijenfabriek Gigafactory te bouwen die in 2017 volledig op stoom moet zijn. De in Nevada gevestigde fabriek moet uiteindelijk 500.000 batterijen per jaar produceren.

Foto: YouTube/Above Reno

LEES OOK: Tesla’s accu bij zonnepanelen voor thuis: heb je daar wat aan in Nederland?