- De beurswaarde van Tesla is in drie maanden tijd bijna gehalveerd.
- De daling van het aandeel gaat samen met lagere verkopen en zorgen over het leiderschap van CEO Elon Musk.
- Analisten van zakenbank JPMorgan zeggen dat ze in de geschiedenis van de auto-industrie geen precedent kunnen vinden.
- Lees ook: Elon Musk runt zijn bedrijven naar eigen zeggen ‘met grote moeite’ – aandeel Tesla verliest 15% op één dag
Tesla heeft zoveel van zijn beurswaarde verloren in korte tijd, dat analisten van zakenbank JPMorgan durven te beweren dat er geen gelijkenis bestaat in de geschiedenis van de auto-industrie.
“We hebben moeite om iets vergelijkbaars te vinden in de geschiedenis van de auto-industrie, waarbij een merk zo snel zoveel waarde verloor”, schrijven de analisten in een op woensdag verschenen rapport.
De analisten verlaagden hun koersdoel voor Tesla met ongeveer 41 procent van 230,58 naar 135 dollar. Ook verlaagden ze de verwachtingen voor het aantal auto’s dat Tesla in het eerste kwartaal van 2025 zal leveren naar ongeveer 355.000, een daling van 8 procent op jaarbasis ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024.
Tussen december 2024 en afgelopen woensdag verloor Tesla bijna 50 procent van z’n beurswaarde. Dat betekent dat het nu iets minder dan 800 miljard dollar waard is, na de absolute piek van 1.540 miljard eind van vorig jaar.
Musk bepaalt merkperceptie Tesla
Deze enorme koersdaling valt samen met een terugloop in de wereldwijde verkopen van Tesla. Dit valt niet los te zien van de merkperceptie die sterk verbonden is met het imago van CEO Elon Musk.
Even leek het erop dat de steun van Musk voor Donald Trump positief zou uitpakken. Tesla was de enige maker van elektrische auto's waarvan het aandeel steeg, nadat Trump verkozen was tot president. De onderliggende gedachte was namelijk dat de autofabrikant profijt zou hebben van het feit dat Musk de scepter kon gaan zwaaien over DOGE (Department of Government Efficiency), het overheidsorgaan dat zich inzet tegen verspilling binnen de overheid.
Maar die aanname wordt nu in twijfel getrokken door analisten, wat nadelige gevolgen kan hebben voor Tesla. “Het werk van Musk met het Department of Government Efficiency is in eigen land controversieel gebleken. En hoewel evenveel rechtse als linkse politici tevreden zullen zijn, lijkt het effect op de verkopen van Tesla toch negatief”, schreven de analisten van zakbank JPMorgan.
In de afgelopen weken vinden er steeds meer protesten tegen Tesla en diens CEO plaats bij showrooms van het merk. President Trump reageerde daarop door te stellen dat hij overweegt om de protesteerders als terrorist te bestempelen.
Analisten zijn ook bezorgd over de focus op politieke zaken, omdat dit Musk afleidt van de bedrijven die hij moet aansturen. Volgens de analisten van JPMorgan zijn aandelen Tesla vooral gedaald door “verkooptrends en een negatief merksentiment”, maar zien ze nog steeds een kans voor het bedrijf.
De analisten geven aan dat er diverse “katalysatoren” in de pijplijn zitten, waaronder Tesla's robotaxi. Die komt naar verwachting later deze zomer in de Texaanse stad Austin op de weg. Ook staat er nog een demonstratie van Optimus op de planning, de humanoïde robot van Tesla.
Tesla is overigens nog steeds de meest waardevolle autofabrikant ter wereld. Toyota staat op een tweede plek met een beurswaarde van 292 miljard dollar.