- Elon Musk zegt dat Tesla de claxon naar het midden van zijn nieuwe, controversiële yoke-stuur heeft verplaatst.
- Het rechthoekige stuur heeft een kleine knop voor het toeteren, in tegenstelling tot bijna elk ander voertuig.
- Eigenaars klagen dat de vreemde plaatsing van de claxon het stuur onhandig en gevaarlijk in gebruik maakt.
- Lees ook: Tesla moest gigantische ruitenwissers aan de Cybertruck toevoegen, omdat hij anders niet voldoet aan veiligheidsregels in de VS
Tesla heeft het ontwerp van zijn controversiële rechthoekige yoke-stuur bijgewerkt, heeft topman Elon Musk vorige week aangekondigd. Het herontwerp pakt een van de grootste problemen aan die eigenaren hebben gemeld.
De nieuwe Tesla Model X en Model S voertuigen, die sinds november worden gebouwd, hebben hun claxon in het midden van het yoke-stuur, zei de Tesla CEO. Volgens Musk zal Tesla een firmware-update uitbrengen om de nieuwe locatie van de claxon te activeren.
Als onderdeel van een ontwerpvernieuwing in 2021 gaf Tesla zijn duurste modellen, de Model S sedan en Model X SUV, rechthoekige sturen die doen denken aan een stuurknuppel van een vliegtuig. De autofabrikant verwijderde ook de standaard hendels achter het stuur en verplaatste de claxon, het grootlicht, de richtingaanwijzers en de ruitenwissers naar kleine, aanraakgevoelige knoppen op het stuur.
Sommige eigenaars en recensenten klaagden al snel over de nieuwe vorm, die volgens hen het nemen van bochten onhandig maakt. Mensen die achter het stuur van de nieuwe Model S kropen, zeiden ook dat ze regelmatig per ongeluk de claxon, richtingaanwijzers of ruitenwissers aanraakten.
Wat misschien nog zorgwekkender is, is dat sommige bestuurders het moeilijk vinden om de claxon snel te vinden en deze in te drukken in gevaarlijke situaties. In klachten aan de National Highway Traffic Safety Administration (Amerika's overheidsinstelling die gaat over verkeersveiligheid) noemden sommige Tesla-eigenaars de claxon een veiligheidsrisico. Ze claimen dat de nieuwe plaatsing van de claxon ingaat tegen het spiergeheugen. Eigenaars melden dat ze vaak hun ogen van de weg moesten halen om de knop te vinden.
"Na dit systeem enige tijd gebruikt te hebben, ben ik van mening dat het uiterst gevaarlijk en onverstandig is", zei een Model S-eigenaar uit New York in een reactie aan het agentschap.
Sommige eigenaars vertelden het agentschap dat ze bijna een ongeluk veroorzaakten omdat ze niet op tijd konden toeteren om andere bestuurders of voetgangers te waarschuwen.
"De claxon zit ver uit het midden. Dat betekent dat hij altijd op een andere plaats zit, afhankelijk van de stand van het stuur. Dit is crimineel dom en veroorzaakte al bijna drie ongelukken voor mij", meldde een Model S-eigenaar uit Hawaii in januari. "Als je een claxon nodig hebt, is dat om een ongeluk te voorkomen. Iedereen slaat op dat soort momenten intuïtief in het midden van het stuur."
Openbare klachten aan de NHTSA zijn niet geverifieerd op waarheid. Maar mediakanalen, waaronder Consumer Reports (Amerikaanse consumentenbond), herhalen de bezorgdheid van eigenaars dat het yoke-stuur onhandig kan zijn en veiligheidsproblemen kan opleveren.
Musk gaf niet aan wanneer de nieuwe firmware beschikbaar wordt. Tesla reageerde niet op een verzoek om commentaar.