• Tesla heeft besloten geen nieuwe bestellingen voor zijn goedkoopste Cybertruck meer aan te nemen en een duurdere versie van het model sneller te leveren.
  • De duurdere variant, van zo’n 100.000 dollar, kan volgens Tesla nu deze maand nog worden geleverd.
  • Met deze stappen wil Tesla mogelijk de verkoop van zijn Cybertrucks aanjagen.
  • Lees ook: We maakten een testrit met de Tesla Cybertruck – deze 7 ontwerpfouten vielen ons op

Tesla heeft besloten geen nieuwe bestellingen voor zijn goedkoopste Cybertruck meer aan te nemen en een duurdere versie van het futuristisch uitziende model sneller te leveren. De Cybertruck is sinds eind vorig jaar te koop, maar verkoopt niet zo goed als de elektrische autofabrikant had gehoopt.

Via de website van Tesla konden mensen een exemplaar reserveren van de goedkoopste versie, die 61.000 dollar (ongeveer 56.000 euro) kost, maar die optie is er nu niet meer. Het voertuig moet volgend jaar op de markt komen. De duurdere variant, van zo’n 100.000 dollar, kan volgens Tesla nu deze maand nog worden geleverd. De elektrische autofabrikant verkoopt ook een Cybertruck die ongeveer 120.000 dollar kost.

Met deze stappen wil Tesla mogelijk de verkoop van zijn Cybertrucks aanjagen. Sommige klanten van de Amerikaanse autobouwer hebben aangegeven te willen wachten op goedkopere versies omdat de uitgebrachte voertuigen duurder zijn en een lager rijbereik hebben dan verwacht. Tesla zei eerder nog dat de goedkoopste Cybertruck 40.000 dollar zou kosten.

In juli zijn meer dan 4.800 Cybertrucks verkocht, meldt marktonderzoeker Cox Automotive. Dat maakt het de beste maand voor het model tot nu toe. “Ze hebben er tot nu toe meer dan 16.000 verkocht, maar een aanhoudend hoog volume tegen die prijs zal een uitdaging zijn”, aldus een woordvoerder van de marktonderzoeker.

Moeizame start voor verkoop Cybertruck

De Cybertruck kent een moeizame start. De truck moest eigenlijk eind 2021 al verkrijgbaar zijn, maar door de coronapandemie, tekorten in de toeleveringsketen, inflatie en technische problemen ontstond forse vertraging. Een paar maanden na de eerste afleveringen hadden meerdere Amerikaanse eigenaren al roestplekken op hun voertuig aangetroffen. Dat is opmerkelijk omdat de panelen van de Cybertruck bestaan uit roestvrij staal.

Tesla riep in april bijna 3900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. Wanneer er veel kracht werd uitgeoefend op de pedalen, konden ze namelijk bekneld raken door de bekleding van het interieur. Ook konden de pedalen losraken, waardoor de auto onbedoeld sneller gaat. De autofabrikant kreeg twee schadeclaims van klanten hierover.

Door onder meer tegenvallende verkoopcijfers van de Cybertruck maakte Tesla in april bekend wereldwijd meer dan 10 procent van de banen te schrappen.

LEES OOK: ‘Roestvrije’ Tesla Cybertruck roest toch, klagen kersverse eigenaren: ‘Corrosie is de norm’