Tesla heeft deze maand een bètaversie van zijn volledig zelfrijdende software uitgerold naar sommige klanten.
Al snel verschenen video’s online waarop te zien is hoe auto’s zelf met gemak over wegen en kruispunten rijden.
Maar op veel andere video’s zijn situaties te zien die desastreuze gevolgen gehad zouden hebben als de aandacht van de bestuurder even was verslapt.
Een volledig zelfrijdende auto bestaat nog steeds niet. Dat zou je misschien niet denken als je topman Elon Musk van de maker van elektrische auto’s Tesla hoort praten.
Eerder deze maand is Tesla begonnen met het uitrollen van een bètaversie van haar rijhulpprogramma, dat Tesla “volledig zelfrijdend” noemt.
Hoewel topman Musk had gezegd dat deze uitrol “extreem langzaam en voorzichtig” zou zijn, “zoals het ook moet”, verschenen al snel video’s online van verkeerssituaties waarbij de software duidelijk tekortschiet en bestuurders moesten ingrijpen om erger te voorkomen.
Zo weet een Tesla Model 3 in een video die maandag op YouTube is gezet een stopbord goed te interpreteren, maar bij een bocht naar links wordt bijna een geparkeerde auto geramd. “Een goed voorbeeld van hoe dit nog steeds in bèta is”, zegt de bestuurder.
In een tijdsbestek van acht minuten laat een dronevideo meerdere situaties zien waarbij de bestuurder moet ingrijpen en de controle van het rijhulpsysteem moet overnemen, om te voorkomen dat de wagen crasht of dat verkeersregels worden overtreden.
Een stortvloed aan filmpjes is op onder andere YouTube en Twitter verschenen sinds de 'volledig zelfrijdende' software is vrijgegeven. Daarop is te zien dat de naam de lading niet dekt, net als bij de Autopilot van Tesla het geval was. Deze werd door auto-experts om dezelfde reden bekritiseerd.
In sommige gevallen zijn de fouten gemakkelijk te vermijden, zoals een verkeerde inschatting van het midden van de weg, waardoor een zelfrijdende Tesla aan de verkeerde kant wil gaan rijden.
4. Map challenges 📍
— Oliver Cameron (@olivercameron) October 24, 2020
FSD appears to not detect this median, and thus tries to drive down the wrong side of the road.
Is this an “edge case” to iron out, or is it a monstrously large technical challenge to infer road rules in real-time? pic.twitter.com/zmxlLAA1gz
Of er wordt een verkeerde richtingaanwijzer gebruikt tijdens nemen van een rotonde (waar om eerlijk te zijn ook gewone automobilisten soms moeite mee hebben).
Nadat de Full Self-Driving-software was vrijgegeven, zei de Amerikaanse onderzoeksraad voor verkeersveiligheid botweg: "Geen enkel voertuig dat nu gekocht kan worden, is zelfrijdend."
De National Highway Traffic Safety Administration onderzoekt de rol van Tesla's Autopilot in zeker dertien ongelukken die in de laatste vier jaar plaatsvonden. Bij tenminste drie ongelukken zijn doden gevallen, terwijl er ook ontelbaar veel momenten op video zijn vastgelegd waarop bestuurders de Autopilot misbruiken.
Lees meer: Ik probeerde de Autopilot van Tesla uit – het was doodeng, maar het wende snel
Het is niet duidelijk wanneer de volledig zelfrijdende software uit de bètafase komt en verder uitgerold zal wordt.
Tesla wilde desgevraagd niet reageren op de kritiek op de nieuwe software.
Musk valt regelmatig hard uit naar critici. "Het is niet zo dat je het even kan introduceren onder een andere naam en dat het dan anders wordt behandeld", zei hij in augustus. "Als er iets misgaat met Autopilot, dan is het omdat iemand het verkeerd gebruikt en dit doet op een manier die wij niet hebben voorgeschreven."