- De Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s Tesla verdiende afgelopen jaar 1,8 miljard dollar extra zonder daarvoor een bijzondere inspanning te leveren.
- Het bedrijf verkocht in 2023 flink wat emissierechten aan andere autofabrikanten, die deze gebruiken om te voldoen aan eisen voor hun CO2-uitstoot.
- Met de handel in emissierechten heeft Tesla sinds 2009 zo’n 9 miljard dollar verdiend.
- Lees ook: Deze grafiek laat zien hoe Tesla prijzen van zijn elektrische auto’s kan blijven verlagen om de concurrentie voor te blijven
Tesla verdiende vorig jaar 1,8 miljard dollar (omgerekend 1,7 miljard euro) aan de verkoop van emissierechten voor de uitstoot van CO2. Dat blijkt uit melding van de fabrikant van elektrische auto’s bij de Amerikaanse financiële toezichthouder SEC.
Tesla heeft als fabrikant van elektrische auto’s structureel een overschot aan emissierechten voor de CO2-uitstoot. Door emissierechten te verkopen aan autofabrikanten over de hele wereld, die deze credits nodig hebben om aan emissie-eisen te voldoen, verdient Tesla makkelijk een extra zakcentje.
Een autofabrikant kan emissierechten verdienen door elektrische auto’s te maken en te verkopen. De fabrikant kan er dan voor kiezen om de uitstootrechten zelf te houden om aan eisen voor de CO2-uitstoot te voldoen, of om ze te verkopen. Aangezien Tesla makkelijk aan de emissie-eisen voldoet, is het doorverkopen een makkelijke bron van extra inkomsten.
Het blijkt al jaren een belangrijke inkomstenbron voor de automaker, die niet laat weten aan welke autofabrikanten het de credits verkoopt.
Tesla verdient stevig aan doorverkopen van CO2-emissierechten
Persbureau Bloomberg becijferde dat Tesla sinds 2009 bijna 9 miljard dollar verdiende aan de verkoop van de emissierechten.
Het feit dat Tesla nog steeds voor zulke gigantische bedragen aan emissierechten kan verkopen, is een beetje een verrassing, ook voor het bedrijf zelf. Financieel directeur Zachary Kirkhorn van Tesla riep in 2020 al dat hij verwachtte dat deze lucratieve inkomstenbron snel zou opdrogen, omdat andere autofabrikanten de hun eigen productie van elektrische auto's opschroefden.
"We sturen het bedrijf niet op de aanname dat deze inkomstenbron in de toekomst significant zal blijven", zei Kirkhorn tegen beleggers. "Het zal nog even aanhouden, maar uiteindelijk zal ook deze stroom afnemen."
Maar die voorspelling is vooralsnog geen werkelijkheid geworden. Het tegenovergestelde is waar: Tesla verdiende in 2023 zelfs iets meer aan de verkoop van emissierechten dan het jaar ervoor.
Hoewel Tesla de mondiale markt voor elektrische auto's blijft domineren, moet het langzaam maar zeker toch marktaandeel inleveren aan de steeds sterker wordende concurrentie. Vooral Chinese automakers leggen de Amerikanen het vuur aan de schenen, met BYD als belangrijkste voorbeeld.
Aan de andere kant zien we dat veel van de grotere concurrenten, zoals Ford, General Motors en Volkswagen de productieplannen voor elektrische auto's terugschroeven, uitstellen of zelfs helemaal annuleren.