In november zijn er ruim 14 procent meer nieuwe personenauto’s verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat komt volgens kennisbureau Aumacon met name door een “aflever-tsunami” van Tesla’s in Nederland.
Als er een boot met nieuwe Tesla’s wordt afgeleverd, dan schieten de verkoopcijfers omhoog, zo constateerde Aumacon-directeur Clem Dickmann al eerder. “Die worden dan meteen op kenteken gezet. Het zijn auto’s waar lang op is gewacht.”
Welke vrachtschepen onderweg zijn, is te zien in deze spreadsheet die de Italiaanse IT-expert en Tesla-fan Franco Mossotto heeft gemaakt. In november zijn twee schepen met Tesla’s aangemeerd in de haven van Amsterdam. Er zijn nu nog drie schepen onderweg naar het Belgische Zeebrugge die mogelijk ook nog een stop in Amsterdam maken.
Vorige maand werden er 4.116 nieuwe Tesla’s afgeleverd bij eigenaars, aldus cijfers van dataspecialist RDC. Dat waren er net iets minder dan Volkswagen (4.496 stuks). In september lukte het Tesla nog wel om Volkswagen te verslaan. Toen was de Amerikaanse maker van elektrische auto’s voor het eerst het best verkochte merk in Nederland.
In de verkoopcijfers van nieuwe personenauto’s is het grillige verloop van Tesla-leveringen goed te zien. In de dalmaanden zijn dat er enkele honderden. Maar als er een schip met bestelde wagens binnenvaart, schiet dat aantal omhoog, met een piek van bijna zesduizend stuks in september.
Toch is de uitschieter in september geen toevalstreffer. Tesla doet het wel degelijk goed in 2019. De Model 3 is in de eerste elf maanden van dit jaar zelfs met afstand het beste verkochte model, met 17.871 exemplaren. Dat zijn er ruim vijfduizend meer dan de Volkswagen Polo, de nummer twee op de lijst.
Dat heeft vermoedelijk alles te maken met de nieuwe bijtellingsregels die in 2020 ingaan. Het kabinet wil het fiscaal minder aantrekkelijk maken om een elektrische leaseauto aan te schaffen en schroeft daarom de bijtelling op. Dat is het percentage van de cataloguswaarde dat je moet optellen bij je inkomen voor privégebruik van een zakelijke auto.
Voor 2019 gaat het om 4 procent van de cataloguswaarde. Maar in de komende zeven jaar gaat dit percentage stapsgewijs omhoog naar 22 procent. Dit is het percentage dat momenteel voor niet-elektrische auto’s geldt.
Verder is het zo dat de lage bijtelling van 4 procent geldt tot een cataloguswaarde van 50.000 euro. Voor duurdere elektrische auto’s betaal je 22 procent bijtelling over het deel boven de 50.000 euro. Het plafond waarbij het lage bijtellingspercentage geldt, gaat de komende jaren echter omlaag naar 40.000 euro.
Deze maatregelen maken het bijzonder aantrekkelijk om dit jaar nog snel een elektrische auto van iets minder dan 50.000 euro als leasewagen te nemen. Denk hierbij aan modellen zoals de Kia E-Niro (vanaf 42.510 euro), de Hyundai Kona Electric (vanaf 41.595 euro) en de Tesla Model 3 Standard Range Plus (48.980 euro). Op jaarbasis kan dat honderden tot duizenden euro’s aan belasting schelen.
De merken top 5 van november:
1. Volkswagen (4.496 stuks/ 11,4% marktaandeel in november)
2. Tesla (4.116/10,4%)
3. Renault (2.553/6,5%)
4. Kia (2.538/6,4%)
5. Toyota (2.476/6,3%)
Na elf maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar:
1. Volkswagen (45.332 stuks/ 11,2% marktaandeel in de eerste elf maanden van 2019)
2. Opel (31.116/7,7%)
3. Peugeot (28.314/7,0%)
4. Toyota (24.756/6,1%)
5. Kia (24.165/6,0%)
Na elf maanden zijn de bestverkochte modellen dit jaar:
1. Tesla Model 3 (17.871 stuks/4,4% marktaandeel in de eerste elf maanden van 2019)
2. Volkswagen Polo (12.565/3,1%)
3. Ford Focus (9.485/2,6%)
4. Volkswagen Golf (8.724/2,3%)
5. Kia Niro (8.56/2,1%)