De astronomische beurswaarde van Tesla zorgt voor gefronste wenkbrauwen bij beleggers en kritische volgers van de elektrische automaker.

Tesla valt echter niet goed te vergelijken met klassieke industrieën zoals autobouwers of computerbedrijven.

Topman Elon Musk is met iets heel anders bezig: het uit de grond stampen van een compleet nieuwe industrie, zoals dat aan het begin van de twintigste eeuw ook gebeurde.

ANALYSE – Wat critici van de maker van elektrische auto’s Tesla pas écht dwarszit, is de aandelenkoers van het bedrijf. Die steeg in twaalf maanden tijd meer dan 300 procent en bevindt zich, midden in de coronacrisis, op topniveau.

En dat terwijl de coronapandemie wereldwijd enorme gaten slaat in de autoverkopen

De beurswaarde van Tesla bedraagt intussen om en nabij de 180 miljard dollar.

De afgelopen vijf jaar schoot het aandeel Tesla alle kanten op. De koers bewoog zich tussen de 150 en ruim 1.000 dollar.

Minstens zo lastig vast te pinnen als de beurskoers, is de aard van Tesla: wat is Tesla nu eigenlijk, een techbedrijf of een automaker?

Fans van Tesla bestempelen het bedrijf van miljardair en ondernemer Elon Musk graag als een innovatief techbedrijf, vergelijkbaar met Apple. Daar volgt dan uit dat het bedrijf op de beurs ook als techbedrijf gewaardeerd moet worden.

Critici van Tesla beschouwen het bedrijf van Musk eerder als een automaker, met alle gevolgen van dien voor de waardering. 

Hoewel ik lange tijd tot het kamp van de critici hoorde, ben ik de afgelopen anderhalf jaar van mening veranderd. Maar ik vind nog steeds niet dat Tesla een techbedrijf is. 

Het is moeilijk om Tesla in een hokje te stoppen. Wat het bedrijf doet, lijkt namelijk sterk op de manier van opereren van ontluikende nieuwe industrieën in het begin van de twintigste eeuw.

Tesla is niet zozeer met één technologisch product bezig of met nieuwe auto’s. Het bedrijf creëert een nieuwe industrie rond alles wat te maken heeft met het einde van het tijdperk van fossiele brandstoffen. Financiële markten hebben daar oog voor. Dat zien we dus terug in de waarde van Tesla op de beurs.

Dit is het kunstje van Tesla, waarvoor we ter vergelijking terug moeten naar het begin van de twintigste eeuw.


In de 19e eeuw draaide alle vervoerstechnologie nog om het paard…

Foto: William Thomas Cain / Getty Images

…treinen…

Foto: Associated Press

…en de overgang van zeilschepen naar stoomschepen, oceaanstomers en later naar schepen op stookolie.

Foto: RMS Titanic, Inc.

En over olie gesproken: het ‘zwarte goud’ was waardeloos voordat nieuwe 20e-eeuwse technologieën de ontwikkeling…

Foto: Nick Oxford/Reuters

…van de auto mogelijk maakten, met dank aan Henry Ford. En er kwamen ook andere toepassingen voor olie, zoals…

Foto: Getty Images

…plastic!

Foto: Toru Hanai/Reuters

In de 20e eeuw begon ook het tijdperk van de luchtvaart, vanaf 1903.

Foto: Nasa

De innovatiesnelheid was enorm. Minder dan een eeuw na de eerste vlucht van de gebroeders Wright hadden we jumbojets als de Boeing 747.

Foto: AP Photo/Wally Fong

We hadden ook kernenergie…

Foto: REUTERS/Mike Blake

…kernwapens…

Foto: US Department of Energy

…en mensen op de maan.

Foto: NASA

Tesla begon bescheiden. Tot 2012 had het bedrijf één type elektrische auto en verkocht daar niet erg veel van.

CEO Elon Musk van Tesla bij een originele Tesla Roadster. Foto: Rebecca Cook/Reuters

Maar in 2019 verkocht Tesla meer dan 250.000 auto’s en domineert het de wereldwijde markt voor elektrische auto’s.

Foto: De Tesla Model 3 rolt van de assemblagelijn in Sjanghai. Foto: Reuters

Tesla verkoopt ook grote batterijen om stroom op te slaan…

Foto: Reuters/Patrick Fallon

…zonnedaken…

Foto: Tesla

…de Autopilot, een zelfsturend systeem…

Foto: Tesla

…en het bedrijf heeft toonaangevende nieuwe fabrieken gebouwd.

Foto: Reuters

De grote ambitie van Tesla is het waarmaken van het doel van CEO Elon Musk om het fossiele tijdperk versneld achter ons te laten.

Foto: Elon Musk en een Tesla Model S. Bron: Maurizio Pesce / Wikimedia Commons

Alles overziend is Tesla meer dan de som der delen. Het is een middel om een doel te bereiken: geen fossiele brandstoffen meer. Dat is visionair en vergelijkbaar met wat 120 jaar geleden gebeurde met de eerste auto’s en vliegtuigen.

Foto: REUTERS/Aly Song/File Photo

Lees meer over Tesla en Elon Musk: