Tesla is niet failliet, zoals topman Elon Musk op 1 april grapte, maar de druk op de Californische maker van elektrische auto’s is groot.
Zo bleek maandag dat de productiedoelstelling voor de nieuwe Model 3, de eerste elektrische auto van Tesla voor de middenklasse, niet is gehaald. Het Amerikaanse bedrijf vervaardigde afgelopen week 2.020 elektrische voertuigen van dat model.
Tesla had eerder aangegeven dat dat er aan het einde van het eerste kwartaal 2.500 per week moesten zijn. Er werden in het eerste kwartaal in totaal 9.766 Model 3’s gebouwd.
Tegelijk geeft Tesla aan dat de eerder genoemde doelstelling van 5.000 gebouwde Model 3’s per week halverwege het jaar nog altijd haalbaar is.
In het derde kwartaal kan dan een productievolume worden bereikt waarbij het bedrijf een positieve kasstroom haalt. Daardoor hoeft Tesla dit jaar geen extra geld op te halen, waar analisten wel op speculeerden.
Er rollen per week inmiddels meer Model 3's van de band dan de twee andere modellen van het bedrijf, de Model S en de Model X samen. In totaal maakte Tesla in de eerste drie maanden van het jaar 34.494 auto's, een stijging van 40 procent ten opzichte van de laatste drie maanden van 2017.
Elon Musk roert zich bij productie Model 3
Na forse koersdalingen in de afgelopen weken, leken beleggers dinsdag voorzichtig positief te reageren op het kwartaalrapport van Tesla.
Maandag liet topman Elon Musk zich verleiden tot een Twitter-debat naar aanleiding van een artikel van techsite The Information over de productieproblemen van de Model 3.
Auteur Amir Efrati van The Information stelde op basis van niet nader genoemde bronnen dat Musk zelf de leiding had overgenomen van de productie van de Model 3. Topingenieur Doug Fields zou daarentegen van enkele verantwoordelijkheden voor de Model 3 zijn ontheven.
"Ongelofelijk dat je hierover schrijft", liet Musk via Twitter weten. "Als CEO is het mijn taak om te focussen om de belangrijkste zaken voor het bedrijf. Momenteel is dat de productie van de Model 3. Ik beschouw Doug als één van de meest getalenteerde ingenieurs, en hij richt zich op voertuigtechnische zaken."
Het aandeel Tesla is sinds eind februari met 30 procent gedaald. Beleggers schrokken van stijgende risicopremies voor obligatieleningen van Tesla, berichten over productieproblemen en nieuws over een dodelijk ongeluk met een Tesla in Californië die gebruikmaakte van de AutoPilot-functie.