Tesla’s nieuwste software houdt bestuurders in de gaten en bepaalt hoe veilig ze rijden.
De software houdt onder andere in de gaten hoeveel afstand een bestuurder houdt en hoe hard hij remt.
Een hogere veiligheidsscore is nodig om in aanmerking te komen voor Tesla’s Full Self-Driving bètaprogramma.
Afgelopen zaterdag kondigde Elon Musk, CEO van Tesla, een langverwachte software-update aan. Hiermee kunnen Tesla-rijders zien hoe veilig ze rijden. Dit wordt uitgedrukt in een dagelijkse “veiligheidsscore” die kan variëren tussen de 0 en 100.
De score wordt bepaald aan de hand van vijf veiligheidsfactoren: het aantal voorwaartse aanrijdingswaarschuwingen per 1.600 kilometer, hard remmen, agressief sturen, onveilige volgafstand en het geforceerd afbreken van de Autopilot.
Al deze factoren worden vervolgens in de PCF-formule (Predicted Collision Frequency) meegenomen waaruit de score komt rollen. Deze uiteindelijke berekening, die uitgelegd wordt op een speciale website, is een schatting van het aantal botsingen over een gereden afstand van 1,6 miljoen kilometer.
Tesla laat weten dat ingrepen tijdens het rijden met behulp van Autopilot niet worden meegenomen in de veiligheidsscore. Daarnaast is score autogebonden en niet aan individuen gekoppeld. Mensen die meerdere Tesla’s bezitten kunnen dus ook meerdere veiligheidsscores hebben.
Daarnaast wordt de veiligheidsscore verwijderd bij de verkoop van een Tesla en krijgt iemand een nieuwe bij aankoop van een nieuw voertuig.
De dagelijkse score is te vinden in de Tesla-app onder het kopje "Daily details" onderaan het scherm.
Als automobilisten een week achter elkaar goede scores halen, kunnen ze toegang tot het Full Self-Driving bètaprogramma aanvragen.
Sommige Tesla-eigenaren deelden hun ervaringen met het nieuwe systeem via sociale media. Een daarvan gaf aan dat zijn score steeg als hij door "op oranje staande verkeerslichten reed" en als hij "langs stopborden reed zonder ervoor te stoppen."
Later plaatste dezelfde persoon een screenshot van een bijna perfecte score van 99. Dat kwam volgens hem doordat hij "het hele weekend als een oma reed". Insider kon deze claims niet bevestigen.
Op Reddit laten gebruikers weten dat "hard optrekken bij groen" geen negatieve invloed heeft op de veiligheidsscore. "Ik trok hard op bij elk verkeerslicht dat op groen stond. Ik kan bevestigen dat mijn veiligheidsscore nog steeds 92 is," laat een gebruiker weten op de Tesla Investors Club sub-Reddit.
Tesla verwacht dat de formule in de toekomst verandert als er meer data en inzichten van bestuurders zijn verzameld.
Meer lezen over Tesla? Lees deze stukken eens:
- Zo verhoudt de €119.000 kostende Mercedes-Benz EQS zich tot de Tesla Model S
- 6 voorbeelden van Tesla’s Full Self-Driving-software die aantonen dat de auto’s nog lang niet autonoom kunnen rijden
- Tesla wordt hard geraakt door chiptekorten: levertijden variëren van enkele maanden tot bijna een jaar
- Een Tesla-eigenaar is de dupe van slechte kwaliteitscontrole, maar blijft fan – dat toont waarom Tesla nog steeds de markt voor stekkerauto’s domineert
- De Lucid Air komt nu echt op de markt: zo kun je ‘m vergelijken met de Tesla Model S