De elektrische auto’s van Tesla zijn niet alleen groen, ze kunnen ook hard. Leaserijders die in een Model S of Model X de weg opgaan, pakken dan ook geregeld een boete. Vaker dan BMW- en Audi-chauffeurs.
Dat blijkt uit onderzoek van Athlon, na LeasePlan het grootste leasebedrijf van Nederland met een vloot van meer dan honderdduizend auto’s.
Athlon bekeek het aantal verkeersboetes van de bij hen aangesloten zakelijke rijders. Tesla-chauffeurs komen met stip op één, met gemiddeld 3,85 boetes per auto. Landrover, BMW, Audi en Alfa volgen.
Driekwart van de boetes zijn uitgedeeld voor te hard rijden. Parkeerboetes (11 procent) en door rood rijden (2 procent) staan op plek twee en drie van de meest ontvangen boetes.
De elektrische Tesla's kunnen volgens bestuurder Roland Branderhorst snoeihard. "Je gaat naar 100 kilometer per uur in 2,7 seconden. Dan voel je het water uit je gezicht wegtrekken", zegt hij tegenover De Telegraaf. "Maar dat is een paar keer leuk en dan is het mooi geweest. Ik rij nu juist heel relaxed."
Tesla-coureurs staan ook in de top als het gaat om het aantal schademeldingen. Alleen leaserijders die in een Alfa rondrijden doen gemiddeld meer schademeldingen.
"Audi-bestuurders en BMW-rijders worden vaak gezien als gewaagde rijders, maar de data lijkt deze aanname enigszins te ontkrachten. Ze reden dit jaar namelijk ruim 28 procent minder schade dan de nummer 1, Alfa-rijders", aldus Athlon-directeur Marchel Koops. "En waar Audi-rijders in 2015 nog de meeste verkeersovertredingen maakten, sleepten de Tesla-bestuurders dit jaar 34 procent meer bekeuringen binnen."
Suzuki-rijders zijn volgens Athlon het braafst. Zij kregen de minste boetes én reden de minste schade.