- Tesla leverde in het eerste kwartaal 310.048 auto’s af — meer dan enig voorgaand kwartaal.
- Topman Elon Musk zegt dat dit kwartaal “exceptioneel moeilijk” was vanwege knelpunten in de productieketen en de coronapandemie.
- Vanwege een recente COVID-19 uitbraak in China moest Tesla’s nieuwe fabriek in Shanghai tijdelijk sluiten.
- Lees ook: KIA aan kop in zwak eerste kwartaal voor autoverkopen in Nederland – Tesla Model Y verkoopt beter dan Model 3
Tesla heeft in het eerste kwartaal van 2022 310.048 auto’s afgeleverd, een record ondanks de wereldwijde knelpunten in de productieketen en een aan COVID gerelateerde sluiting van een fabriek.
De overgrote meerderheid van Tesla’s productie en leveringen in het eerste kwartaal betrof de Model 3 en de Model Y. Slechts 14.724 van de afgeleverde auto’s was een Model S of een Model X. Dit maakte het bedrijf zaterdag bekend
“Dit was een exceptioneel moeilijk kwartaal vanwege knelpunten in de productieketen en China’s strikte COVID-beleid”, twitterde Tesla-baas Elon Musk. Die hieraan toevoegde dat “belangrijke toeleveranciers verlichting brachten.”
Tesla's prestaties in het afgelopen kwartaal overtroffen de verwachtingen van financiële analisten, schrijft persbureau Reuters. In dezelfde periode vorig jaar kwam het aantal afgeleverde elektrische auto's nog uit op bijna 185.000.
Maar hoewel de fabrikant van elektrische auto's relatief goed de knelpunten, die andere bedrijven veel harder raakten, kon opvangen, was de totale productie van Tesla gedurende het kwartaal (die dus iets kan afwijken van het aantal geleverde auto's) iets lager dan het voorgaande kwartaal.
Terwijl knelpunten in de productieketen vele sectoren parten speelden, werd de productie van Tesla ook gehinderd door sluitingen van fabrieken van toeleveranciers vanwege corona-uitbraken.
Bedrijven in Shanghai moeten momenteel dicht, omdat de Chinese overheid een stringent COVID-testbeleid toepast. Dit geldt ook voor Tesla's nieuwe gigafabriek in de Chinese havenstad, die afgelopen week tijdelijk de productie moest stilzetten, terwijl het verantwoordelijk is voor de helft van Tesla's wereldwijde productie.
Ondertussen zorgt de invasie van Rusland in Oekraïne voor torenhoge nikkelprijzen, die gevestigde autobouwers en start-ups hard treffen. Nikkel is een belangrijke grondstof voor accu's van elektrische auto's. Experts vertellen Insider dat de investeringen van Tesla in haar toelevering- en productieketen en nikkelmijnen ervoor zorgen dat de fabrikant de ergste prijsstijgingen kan ontwijken.
Megafabriek in Shanghai blijft ook maandag nog dicht
Ook maandag blijft de megafabriek van Tesla in Shanghai nog dicht vanwege de coronabeperkende maatregelen. Dat zeggen ingewijden tegen persbureau Bloomberg na berichtgeving dat de fabrikant van elektrische auto's de productie in de fabriek maandag weer wilde herstarten.
Tesla meldde zondag in een memo dat de bestaande coronarestricties gehandhaafd worden en vroeg medewerkers om thuis te blijven. De fabriek zit in het oosten van de stad. Dat gedeelte heeft nog te maken met strenge restricties als gevolg van de lockdown.
De ongeveer 25 miljoen inwoners van Shanghai mogen alleen hun huis verlaten om verplichte coronatests te laten doen. Het financiële centrum van China kampt met een uitbraak van het coronavirus. Op zaterdag werden meer dan 8000 nieuwe besmettingen vastgesteld. Begin maart waren dat er nog een handvol. Maandag worden inwoners massaal getest op het coronavirus.