Tesla blijft maar records breken. Het aandeel schoot maandag 20 procent omhoog, waardoor de Amerikaanse maker van elektrische auto’s nu 140 miljard dollar waard is op de beurs.
Aanleiding zijn de verrassende resultaten van de batterijtak van Tesla. Het bedrijf van Elon Musk werkt voor de vervaardiging van accu’s samen met het Japanse Panasonic.
Lange tijd vielen de prestaties van dit onderdeel tegen, onder meer door vertragingen en productieproblemen. De Japanners beloofden de productie verder op te voeren. Dat zorgt nu voor lagere kosten voor materiaal, wat weer goed is voor de winstgevendheid. Sterker nog: de batterijtak heeft voor het eerst winst geboekt in een kwartaal.
Beleggers waren blij verrast en gaven het aandeel een nieuwe impuls. Het aandeel Tesla is sinds de zomer van 2019 zo’n 300 procent meer waard geworden. Het aandeel kreeg recent een duw in de rug na een veel hoger dan verwachte kwartaalwinst die de maker van elektrische auto’s in de boeken zette. Ook werd de productie in de Chinese fabriek van Tesla opgevoerd.
Onlangs ging Tesla Volkswagen al voorbij in beurswaarde, terwijl de Duitse autofabrikant vorig jaar dertig keer zoveel voertuigen verkocht. De maker van de Model S, Model 3 en Model X is daarmee de op een na waardevolste autofabrikant ter wereld. Tesla is nu zelfs meer waard dan de Amerikaanse concurrenten Ford, General Motors en Fiat Chrysler bij elkaar.
Nummer 1 blijft Toyota, dat op de beurs bijna 200 miljard dollar waard is. Maar volgens analisten van ARK Invest duurt het niet lang voordat Tesla ook de Japanners gepasseerd is. Het aandeel kon in 2024 weleens 7.000 dollar waard zijn, schrijft ARK in een beleggersrapport. Dat is bijna tien keer zoveel als de huidige koers.