• Tesla levert binnen enkele weken de eerste exemplaren van de Model Y af bij klanten in de VS. De Duitse en Nederlandse marktintroductie volgt waarschijnlijk in 2021.
  • Ondertussen hebben de elektrische auto’s van Mercedes, Audi en Volkswagen te kampen met leveringsproblemen en productieachterstanden.
  • De levering van de Model Y kon weleens beslissend zijn voor de elektrische toekomst van de Duitse auto-industrie.

In de bestuurskamers van Duitse autofabrikanten zal de Tesla Model Y dezer dagen wel voor enige onrust zorgen. De Amerikaanse maker van elektrische auto’s levert de eerste exemplaren van de compacte SUV de komende weken af bij klanten in de VS.

In 2021 is Duitsland aan de beurt en mogelijk ook Nederland. Afgaande op de interesse in de Model 3 kan Tesla duizenden kopers verwachten voor de Model Y. Dat kan de elektrische koers van Audi, Mercedes en consorten in gevaar brengen.

De grote Duitse fabrikanten proberen snel aansluiting te vinden door elektrische modellen op de markt brengen. Een blik op de verkoopcijfers van vorig jaar laat zien dat elektrische auto’s van Duitse makelij nog niet erg populair zijn. Bij de drie best verkochte elektrische auto’s staan buitenlandse bedrijven op de eerste en derde plaats. BMW houdt de Duitse eer hoog met de i3, die al sinds 2013 verkocht wordt.

Tegelijkertijd zorgen productieproblemen bij Audi en Mercedes ervoor dat de achterstand verder oploopt.

Problemen met de Mercedes EQC en Audi E-Tron

Neem Daimler. De Mercedes EQC kampt met productieproblemen en vertragingen. De accu lijkt de achilleshiel van de zwaar gehypete elektrische Mercedes. Hoewel Daimler tegen persbureau Reuters ontkent dat leveringsproblemen met de batterij de jaarproductie halveren, lijkt het doel van 50.000 voertuigen een fikse uitdaging. Vooral omdat de EQA en EQS, de volgende elektrische wagens van het bedrijf, dit jaar en volgend jaar al moeten volgen. Bovendien is de EQC nog steeds niet beschikbaar voor Amerikaanse klanten.

Audi kampt met soortgelijke problemen met de E-Tron. De Duitse fabrikant zou de productie bij de fabriek in Brussel flink hebben teruggeschroefd, meldden Belgische media waaronder L'Echo. In het eerste kwartaal moeten er 5.700 E-Trons van de band rollen, 4.100 minder dan de oorspronkelijke planning. De oorzaak zou liggen bij de toeleverancier van batterijcellen, het Zuid-Koreaanse LG Chem.

De Audi-fabriek in Brussel waar de E-Tron wordt geproduceerd.

In het verleden is de productie van de E-Tron al meerdere malen stilgelegd vanwege soortgelijke problemen. Bovendien moest Audi kort na de lancering 7.000 voertuigen terugroepen wegens brandgevaar. Bepaald geen "succesvolle start", zoals Volkswagen-baas Herbert Diess het medio januari op een evenement beschreef.

De hoop van Volkswagen rust op de ID.3, die vorig jaar werd gepresenteerd. Met een vanafprijs van 30.000 euro moet dat de elektrische ambities van Volkswagen een duw in de rug geven. Topman Diess roept zelfs dat ze Tesla in willen halen.

Volkswagen moet nog een berg werk verzetten om dat waar te maken. Door softwareproblemen is de introductie van de ID.3 al enkele maanden opgeschoven tot augustus 2020. Dat is nog steeds ruim op tijd om een voorsprong op te bouwen op Tesla, die in 2021 de Model Y naar Europa brengt. Maar nog meer vertraging en de ID.3 kan zomaar de volgende E-Tron worden.

De Model Y is gunstig geprijsd

Het succes van de Model Y hangt niet alleen samen met fouten bij de concurrentie. Tesla is erop gebrand de productie van de compacte SUV snel op te voeren, iets waar de Amerikaanse autofabrikant in het verleden nogal eens mee worstelde. Kijk naar de problemen rond de Model 3.

Maar het bedrijf van Elon Musk heeft de problemen onder controle gekregen. Als Tesla erin slaagt om de geplande 'gigafabriek' bij Berlijn volgend jaar in gebruik te nemen, dan zal de Model Y in de nabije toekomst op Duitse bodem worden geproduceerd.

De elektrische SUV van Tesla moet zich qua rijgedrag en actieradius nog bewijzen. Maar met een vanafprijs van 56.000 euro is de Model Y een stuk voordeliger dan de Audi E-Tron en Mercedes EQC. Die zitten met prijskaartjes van respectievelijk 83.350 euro en 71.281 euro in een hoger segment. Hoewel de klantenkring van de Duitse giganten wellicht anders is, laat het verschil in prijs toch een nare smaak achter.

De veel goedkopere Volkswagen ID.3 kan de Duitse auto-industrie komende zomer wat lucht geven in de strijd tegen Tesla. Tot die tijd zal de Model Y Duitse autobobo's flink wat slapeloze nachten bezorgen.

Lees meer over elektrische auto’s: