De verkoop van elektrische auto’s wordt nog sterk fiscaal gedreven, aangezien het gros van de elektrische auto’s als leaseauto wordt aangeschaft. Dat is ook dit jaar te zien, zo signaleert branche-organisatie Bovag.
Zakelijke elektrische auto’s worden volgend jaar fiscaal gezien duurder en dat zorgt voor een run op elektrische auto’s.
In de eerste drie weken van december was ongeveer de helft van alle verkochte nieuwe auto’s volledig elektrisch aangedreven. Voor heel 2019 verwacht Bovag dat er ruim meer dan 50.000 nieuwe elektrische auto’s worden geregistreerd, waarmee het aantal stekkerauto’s in Nederland in een jaar tijd is verdubbeld.
Bovag schat dat de totale autoverkopen dit jaar uitkomen op 430.000 tot 440.000 stuks. Dat betekent dat van alle nieuw aangeschafte auto’s dit jaar zo’n 12 procent een elektrisch is. Hiermee is het aantal stekkerauto’s in een jaar tijd verdubbeld naar ongeveer 100.000 stuks.
Voor 2020 verwacht BOVAG opnieuw dat er zo’n 40 à 50.0000 nieuwe stekkerauto’s bijkomen op de Nederlandse wegen.
Met name elektrische auto's van Tesla zijn zeer populair. Van de 50.000 stekkerauto's in 2019 is het Amerikaanse merk waarschijnlijk goed voor 30.000 daarvan. In veruit de meeste gevallen gaat het dan om het Model 3.
Bijtelling voor privégebruik elektrische leaseauto: 8% in 2020
Het kabinet wil vanaf 2020 het fiscale voordeel van een elektrische leaseauto geleidelijk afbouwen en schroeft daarom de bijtelling op. Dat is het percentage van de cataloguswaarde dat je moet optellen bij je inkomen voor privégebruik van een zakelijke auto.
Voor 2019 gaat het om 4 procent van de cataloguswaarde, maar volgend jaar wordt dit 8 procent. Vervolgens gaat de bijtelling stapsgewijs omhoog naar 22 procent. Dat percentage geldt dat momenteel voor niet-elektrische auto’s.
Verder is het zo dat de lage bijtelling van 4 procent dit jaar geldt tot een cataloguswaarde van 50.000 euro. Voor duurdere elektrische auto’s betaal je 22 procent bijtelling over het deel boven de 50.000 euro.
Het plafond waarbij het lage bijtellingspercentage geldt, gaat de komende jaren omlaag. In 2020 geldt de lage bijtelling tot een cataloguswaarde van maximaal 45.000 euro.
Alles bij elkaar is het fiscaal bijzonder aantrekkelijk om dit jaar nog een elektrische auto van iets minder dan 50.000 euro als leasewagen te nemen. Denk hierbij aan modellen zoals de Kia E-Niro (vanaf 42.510 euro), de Hyundai Kona Electric (vanaf 41.595 euro) en de Tesla Model 3 Standard Range Plus (48.980 euro). Op jaarbasis kan dat honderden tot duizenden euro’s aan belasting schelen.