De buitenkant van een auto trekt veel aandacht. Het exterieur is dan wel het eerste dat opvalt, maar als autorijder zit je vaker ín de auto dan dat je de buitenkant bekijkt. Daarom besteden automakers ook heel veel aandacht aan het interieur.
In de autobusiness is Tesla een koploper qua auto-interieurs. De fabrikant van elektrische auto’s durft de grenzen op te zoeken. Kijk maar naar het minimalistische interieur van de Tesla Model 3.
Ondertussen maakt Mercedes-Benz ook zeer fraaie interieurs. Je ziet ze in de meest luxe Mercedes-modellen, maar ook in een minder kostbaar type als de Mercedes A220.
De stijl en benadering van Tesla en Mercedes bij interieurontwerp verschillen behoorlijk, zo blijkt uit de vergelijking hieronder tussen de Tesla Model 3 en de Mercedes A220.
We starten met de Model 3, Tesla’s beste verkopende auto. Die zit qua uiterlijk tussen een middenklasser en een compacte luxe auto in. Je koopt hem vanaf 49.000 euro.
Het meest revolutionaire aan de Model 3 is het minimalistische interieur. Er is eigenlijk alleen maar het centrale touchscreen. Verder zijn er een paar multifunctionele knoppen aan het stuur. Een lange strook hout in het dashboard geeft de auto een Scandinavische uitstraling.
Tesla ontwerpt en bouwt de stoelen zelf en die zijn behoorlijk comfortabel. De Model 3 heeft ook een fors glazen dak dat veel lichtinval biedt.
Bijna alle functies zijn te bedienen via het touchscreen. Niet alleen de airco en de audio, maar ook de Autopilot-functie. Die laat de Tesla vrijwel geheel zelf rijden. Het linkergedeelte van het scherm vervangt het traditionele dashboard.
Je kan je smartphone of tablet naast je neerleggen in een fraai ontworpen vak.
Je kan ook een compleet wit interieur bestellen. Voor veel kopers is dit het ultieme Model 3-interieur.
We stappen over naar de Mercedes-Benz A220, een compacte vierdeursauto die te koop is voor zo'n 45.000 euro. Mijn testauto was een luxe, Amerikaanse uitvoering.
Het interieur van een A220 is allesbehalve minimalistisch. Maar die torst ook de geschiedenis van Mercedes met zich mee: de Duitse automaker heeft de reputatie altijd de beste en modernste interieurs te hebben.
En in die zin stelt de A220 absoluut niet teleur. Het is geen grote auto, maar elk aspect van het interieur is goed doordacht en ziet er piekfijn uit.
De stoelen van de Mercedes zijn een stuk beter dan die van Tesla's Model 3. Zowel qua comfort als qua steun zijn ze beter.
De A220 is uitgerust met het nieuwe bedienings- en infotainmentsysteem van Mercedes. Dat bestaat uit een breed scherm met een indrukwekkende resolutie.
Het scherm is visueel gezien zeer aantrekkelijk.
De A220 is meer naar mijn smaak, dus ik kies die als de beste van de twee. Maar de Model 3 blijft ook indrukwekkend.
In de Model 3 heb je net als met de rest van de auto het idee dat je aan het pionieren bent in de auto van de toekomst.
Met de A220 beschik je over een van de beste auto-interieurs die er is, zonder dat je de volle mep hoeft de betalen voor de E-klasse of de S-klasse.
Ieder zijn eigen smaak. In mijn beleving hebben fans van de Model 3 over het algemeen niet zoveel behoefte aan traditionele luxe, maar willen ze liever een hightech en minimalistisch interieur.
Maar bij klanten van Mercedes is het een ander verhaal: zij betalen graag voor luxe. Het wonderlijke is dat Mercedes die luxe met de A220 heel toegankelijk heeft gemaakt.