De Model 3 is het instapmodel van Tesla, de fabrikant van elektrische auto’s die is opgericht door ondernemer Elon Musk.
In de VS kost de goedkoopste variant ‘slechts’ 35.000 dollar, hier in Nederland zijn sinds februari 2019 voorlopig alleen de iets duurdere modellen van de Model 3 verkrijgbaar. De Long Range All-Wheel Drive begint bij 58.800 euro, de Performance-versie bij 69.700 euro.
Voor dat bedrag krijg je een uitstekende elektrische auto. Voor wie de aanschaf van een Tesla Model 3 overweegt en nog niet helemaal over de streep is: dit zijn 10 opmerkelijke functies die je misschien nog niet kent.
Je doet er 30 tot 45 minuten over om je accu op te laden bij een snellader. Maar het is nóg sneller en vaak beter om je accu tot 80 procent op te laden in plaats van 100 procent.
De Model 3 bevat een hele reeks kleine batterijen. Om die allemaal tot 100 procent op te laden, kost veel tijd. Het is dan ook aan te raden om bij een snellader genoegen te nemen met 80 procent en pas voor de volle mep te gaan als je ’s nachts laadt of bij je eindbestemming bent.
De reden dat 100 procent laden langer duurt, is dat de auto langzamer laadt om te voorkomen dat de batterijen oververhit raken. Volgens veel Tesla-bezitters duurt het net zo lang om van 80 naar 100 procent te laden als van 15 naar 80 procent.
Wanneer de auto stilstaat, kun je spelletjes spelen of een digitale open haard op het scherm toveren om in de stemming te komen.
Wanneer je een spelletje speelt, dan verstelt de stoel zich automatisch in de 'gaming modus'. En leuk voor als je met je geliefde aan het rondtoeren bent: de digitale open haard voor wat meer romantisch cachet.
Veel Tesla-bezitters hebben de Autopilot permanent aan staan, maar het systeem is vooral ideaal op snelwegen.
De Autopilot is niet onomstreden, maar dat neemt niet weg dat sommige Tesla-bezitters erbij zweren en zeggen regelmatig "gered" te zijn door de functie. Niet dat ze in levensgevaarlijke situaties terecht waren gekomen, maar veel mensen vinden het prettig dat de auto alvast remt zodra hij signaleert dat auto's voor hem datzelfde doen. Ook is het een heel plezierige functie voor het wisselen van rijstrook op de snelweg.
Op het dashboard zit een kaart waarop je de directe omgeving, de hele wereld en elk laadstation kunt zien.
Een van de handelsmerken van Model 3 is het reusachtige 15-inch touchscreen-scherm. Met daarop: informatie over de auto, apps en muziek. En natuurlijk kaarten van de omgeving. Vooral dat laatste kan werkelijk betoverend zijn en je het gevoel geven dat je met deze auto nooit, maar dan ook nooit kunt verdwalen.
Je kunt je scherm ook standaard op achteruitkijkcamera hebben staan. Nooit meer last van een dode hoek.
De meeste nieuwe auto's hebben een achteruitkijkcamera die helpt bij het inparkeren. Maar je kunt de camera ook gewoon altijd aan hebben staan om de auto's achter je te zien rijden, inhalen, vertragen, versnellen of van rijbaan te zien wisselen. En het beste van alles: nooit meer een dode hoek.
Desgevraagd geven Model 3-bezitters toe dat hun auto ook minder sterke punten heeft. Zo is de auto traag met ontgrendelen. Met je smartphone of met je sleutelkaart duurt het nog altijd 5 tot 8 seconden voordat de auto doorheeft dat je er bent en ontgrendelt.
Hopelijk verhelpt Tesla dit ongemak met een volgende software-update. Want 5 tot 8 seconden is natuurlijk te lang.
Tip van een doorgewinterde gebruiker: draag altijd je kaart bij je voor het geval je smartphone het opgeeft.
Tesla's algoritme schat hoeveel vermogen je batterij nog heeft wanneer je op je bestemming aankomt. Meestal is die schatting erg accuraat.
Tesla's algoritmes worden natuurlijk steeds beter naarmate auto's meer gegevens verzamelen over hoe zij onder bepaalde omstandigheden presteren.
In de kou duurt het langer voordat de Model 3 is opgeladen.
Puntje van overweging wanneer je in een koud gebied woont en de aanschaf van een Tesla overweegt: kou gaat ten koste van prestatie.
Sommige bestuurders stellen hun break alert in op vroegtijdig waarschuwen. Altijd handig zo'n extra paar digitale ogen. En je zit nooit meer te dicht op je voorligger als je even wegsuft.
Plots moeten remmen is het ergste dat je kunt overkomen als je fijn aan het rijden bent. Het is beangstigend wanneer jouw reactiesnelheid het verschil maakt tussen een ongeluk en een bijna-ongeluk. Fijn dus als de sensoren en systemen van Tesla met je meekijken.
Lees meer over elektrisch rijden:
- Met deze 10 elektrische auto’s krijg je de grootste actieradius voor je geld
- Elektrische auto als occasion kopen? 8 dingen om op te letten
- Een eigen laadpaal voor mijn elektrische auto. Wat kost dat? En verdien ik het wel terug?
- Zo presteert de Nederlandse zonne-auto Lightyear One in vergelijking met de Tesla Model 3