De verhoging van de bijtelling in 2020 zorgt voor een ware run op de Tesla Model 3. In december zijn er tot nu toe ruim 11.000 van op kenteken gezet, blijkt uit cijfers van Kentekenradar.
Dat betekent dat een op de drie nieuwe auto’s deze maand een Model 3 is, want volgens RDC zijn er tot en met 29 december iets meer dan 33.000 nieuwe personenauto’s geregistreerd.
De titel van best verkochte auto van 2019 kan de Model 3 nu niet meer ontgaan. Van de 50.000 stekkerauto’s in 2019 is het Amerikaanse merk waarschijnlijk goed voor 30.000 daarvan, schatte de Bovag eerder. In veruit de meeste gevallen gaat het dan om de Model 3.
Dat heeft vermoedelijk alles te maken met de nieuwe bijtellingsregels die in 2020 ingaan. Het kabinet wil het fiscaal minder aantrekkelijk maken om een elektrische leaseauto aan te schaffen en schroeft daarom de bijtelling op. Dat is het percentage van de cataloguswaarde dat je moet optellen bij je inkomen voor privégebruik van een zakelijke auto.
Voor 2019 gaat het om 4 procent van de cataloguswaarde. Maar in de komende zeven jaar gaat dit percentage stapsgewijs omhoog naar 22 procent. Dit is het percentage dat momenteel voor niet-elektrische auto’s geldt.
Verder is het zo dat de lage bijtelling van 4 procent geldt tot een cataloguswaarde van 50.000 euro. Voor duurdere elektrische auto’s betaal je 22 procent bijtelling over het deel boven de 50.000 euro. Het plafond waarbij het lage bijtellingspercentage geldt, gaat de komende jaren echter omlaag naar 40.000 euro.
Deze maatregelen maken het bijzonder aantrekkelijk om dit jaar nog snel een elektrische auto van iets minder dan 50.000 euro als leasewagen te nemen. Denk hierbij aan modellen zoals de Kia E-Niro (vanaf 42.510 euro), de Hyundai Kona Electric (vanaf 41.595 euro) en de Tesla Model 3 Standard Range Plus (48.980 euro).
Hoe de nieuwe fiscale prikkels uitwerken, illustreren we aan de hand van de Tesla Model 3 Standard Range Plus. We gaan hierbij uit van een werknemer met een jaarinkomen van 50.000 euro die een elektrische leaseauto neemt.
Op basis van de bijtelling van 4 procent betaal je met een jaarinkomen van 50.000 euro dit jaar 746 euro aan belasting voor het privégebruik. De regel is dat dit percentage gelijk blijft gedurende de leasetermijn. Vaak is dat vier tot vijf jaar.
Schaf je in 2020 een Tesla Model 3 aan, dan ben je elk jaar twee keer zoveel aan belasting kwijt. En in de jaren erna loopt dat bedrag alleen maar op.
Kortom, de kabinetsplannen geven een sterke financiële prikkel om dit jaar nog snel een elektrische leaseauto te nemen tegen de relatief lage bijtelling. Dat leidt tot knallende verkoopcijfers voor Tesla.