De verhoging van de bijtelling in 2020 zorgt voor een run op elektrische leaseauto’s. Tesla was in september zelfs het meest verkochte automerk van Nederland, voor vertrouwde namen als Opel, Peugeot, Toyota en Volkswagen.
Dat blijkt uit cijfers van brancheverenigingen Bovag, RAI Vereniging en dataleverancier RDC.
In totaal werden er vorige maand 5.890 nieuwe Tesla’s op kenteken gezet, goed voor een marktaandeel van ruim 15 procent. De Model 3 was met 5.768 exemplaren daarbij het populairst.
De kleinste Tesla is zelfs met afstand het best verkochte automodel over dit gehele jaar. In de eerste negen maanden van 2019 werden er 13.587 stuks van de Model 3 verkocht.
De top 5 best verkochte merken in september:
1. Tesla (5.890 stuks/ 15,5% marktaandeel)
2. Opel (3.595/9,4%)
3. Peugeot (2.631/6,9%)
4. Toyota (2.585/6,8%)
5. Volkswagen (2.280/6,0%)
De top 5 best verkochte modellen in 2019:
1. Tesla Model 3 (13.587 stuks/ 4,1% marktaandeel)
2. Volkswagen Polo (9.684/2,9%)
3. Ford Focus (8.606/2,6%)
4. Opel Karl (7.987/2,4%)
5. Volkswagen Golf (7.589/2,3%)
Voor zakelijke rijders verandert er de komende jaren een hoop. Het kabinet wil het fiscaal minder aantrekkelijk maken om een elektrische leaseauto aan te schaffen en schroeft daarom de bijtelling op. Dat is het percentage van de cataloguswaarde dat je moet optellen bij je inkomen voor privégebruik van een zakelijke auto.
Voor 2019 gaat het om 4 procent van de cataloguswaarde. Maar in de komende zeven jaar gaat dit percentage stapsgewijs omhoog naar 22 procent. Dit is het percentage dat momenteel voor niet-elektrische auto’s geldt.
Verder is het zo dat de lage bijtelling van 4 procent geldt tot een cataloguswaarde van 50.000 euro. Voor duurdere elektrische auto's betaal je 22 procent bijtelling over het deel boven de 50.000 euro. Het plafond waarbij het lage bijtellingspercentage geldt, gaat de komende jaren echter omlaag naar 40.000 euro.
Deze maatregelen maken het bijzonder aantrekkelijk om dit jaar nog snel een elektrische auto van iets minder dan 50.000 euro als leasewagen te nemen. Denk hierbij aan modellen zoals de Kia E-Niro (vanaf 42.510 euro), de Hyundai Kona Electric (vanaf 41.595 euro) en de Tesla Model 3 Standard Range Plus (48.980 euro).
Hoe de nieuwe fiscale prikkels uitwerken, illustreren we aan de hand van de Tesla Model 3 Standard Range Plus. We gaan hierbij uit van een werknemer met een jaarinkomen van 50.000 euro die een elektrische leaseauto neemt.
Op basis van de bijtelling van 4 procent betaal je met een jaarinkomen van 50.000 euro dit jaar 746 euro aan belasting voor het privégebruik. De regel is dat dit percentage gelijk blijft gedurende de leasetermijn. Vaak is dat vier tot vijf jaar.
Schaf je in 2020 een Tesla Model 3 aan, dan ben je elk jaar twee keer zoveel aan belasting kwijt. En in de jaren erna loopt dat bedrag alleen maar op.
Kortom, de kabinetsplannen geven een sterke financiële prikkel om dit jaar nog snel een elektrische leaseauto te nemen tegen de relatief lage bijtelling. Dat leidt tot knallende verkoopcijfers voor Tesla.