Sinds de Model 3 in juli 2017 op de markt kwam als Tesla’s eerste voertuig voor de massa, houden Tesla-watchers nauwlettend de kwaliteit van dit nieuwe type in de gaten.
In april vorig jaar berichtte persbureau Reuters dat Tesla een gebruikelijke fase in het productieproces van autofabrikanten oversloeg. Het ging om de zogenoemde soft-toolingfase waarin autobouwers fabrieksfouten opsporen en herstellen voordat de massaproductie start.
Met die keuze nam het bedrijf een groot risico en de gok betaalt zich nu in negatieve zin uit. Van de Model 3 rolden nog geen 3.000 auto’s van de band, waarmee de vooraf bedachte productie-aantallen bij lange na niet gehaald zijn.
CEO Elon Musk noemde dit ‘de productiehel’ en riep in herinnering dat geen enkel Tesla-model een soepele introductie kende.
Uiteraard laten criticasters, fans en experts zich online horen over de afwerkkwaliteit van de Model 3.
Business Insider mocht een paar uur in een Model 3 rondrijden en we onderwierpen de auto aan een stevige keuring. Hoewel er wat foutjes hier en daar te bespeuren waren, was de afwerking - een model voor de pers - goed.
De Japanners en Duitsers zijn beter
Maar wat is eigenlijk afwerkkwaliteit? En waarom is het van belang?
Hoewel afwerkkwaliteit bij Amerikaanse autobouwers nooit een sterk punt was - bij de introductie van Japanse en Europese modellen in de jaren 70 schrokken de Amerikanen van hun slordige afwerking - hebben ze inmiddels een inhaalslag gemaakt en kunnen bedrijven als Ford en General Motors zich meten met Japanse en Europese concurrenten.
Tesla vormt daar nog een uitzondering op. Al moet gezegd dat het bedrijf nog relatief jong is - 14 jaar oud. Ford en GM bestaan al meer dan honderd jaar.
Afwerkkwaliteit heb je op twee niveaus. Ten eerste is er de overall kwaliteit, daarnaast heb je de specifieke afwerking. Als je een auto van Tesla bekijkt, is de algemene indruk meestal redelijk goed. Het design is prachtig en ademt zowel een futuristische als een klassieke sfeer.
Maar als je op de details gaat letten, zie je dat de verschillende onderdelen van de auto's niet consistent in elkaar zijn gezet, of zelfs niet goed uitgelijnd. Je ziet hier en daar kunststof onderdelen die wel heel erg plasticachtig ogen en kleine onderdelen die er te goedkoop uitzien voor een auto die in de duurste variant 80.000 euro kost.
Op ons testmodel van de Model 3, bijvoorbeeld, zat het stikwerk op het stuur niet op de juiste plek.
Normaal verbetert de afwerkkwaliteit bij autobouwers door de jaren heen als fabrikanten meer ervaring opbouwen en feedback van klanten krijgen.
Maar maakt het de Tesla-rijder wat uit?
Er is een interessante ontwikkeling waarbij het voor Tesla-rijders niet uit lijkt te maken hoe hun auto is afgewerkt. Het enige dat zij zien in hun wagen is een rijdend stuk techniek dat compleet anders is dan auto's met een verbrandingsmotor.
Begrijp het niet verkeerd. De afwerkkwaliteit bij Tesla is door de jaren heen al verbeterd, maar het bedrijf kan zich nog niet meten met bijvoorbeeld Japanse en Duitse fabrikanten die vaak met een superieure afwerking komen. Een pre voor sommige autoverkopers. Maar Tesla verkocht vorig jaar wel 100.000 auto's en de klanten zijn enorm tevreden.
Hoewel de auto-industrie als geheel weet dat afwerkkwaliteit een groot goed is, bewijst Tesla dat dat niet het enige is wat telt.