- In 2023 komt Tesla naar verwachting met een nieuwe hatchback op de markt die waarschijnlijk minder dan 25.000 dollar kost.
- De nieuwe Tesla krijg volledig nieuwe accutechnologie die zo’n 16 procent meer bereik per kWh oplevert.
- Door de nieuwe accutechnologie kan de auto goedkoop gemaakt worden en toch beter presteren dan conventionele elektrische auto’s, aldus Tesla.
Tesla voelt de concurrentie van andere autofabrikanten meer en meer. Vooralsnog kan het niet concurreren met de kleinere elektrische voertuigen zoals de Volkswagen ID.3 en de Nissan Leaf. Het Amerikaanse merk heeft simpelweg geen auto’s in die prijsklasse.
Maar daar komt verandering in. Elon Musk heeft een heuse Tesla Hatchback in de planning, meldt Autocar. Een kleiner model dat onder de 25.000 dollar moet kosten terwijl hij wel de typische Tesla-ervaring levert. Vorig jaar hintte Musk al op de komst van een hatchback.
De Tesla Model 2, zoals we hem nu voor het gemak maar noemen, zou in 2023 op de markt moeten verschijnen. Gezien de historie van tijdsplanningen die Tesla aanhoudt, kan het zomaar een jaar of twee later worden. En hoewel het dus nog even duurt voordat we kleine Tesla mogen verwelkomen, weten we al best wat van de auto. We zetten het op een rijtje.
Accu en bereik
De twee belangrijkste dingen aan een elektrische auto zijn diens accu en het bereik dat hij kan halen. Om met het laatste te beginnen: voor de Tesla Model 2 weten we daar vrij weinig van.
We durven wel te voorspellen dat de auto meer dan 400 kilometer op een volle accu zal kunnen afleggen. Waarom? Omdat Elon Musk hier heel stellig in is. Hij vindt dat een elektrische auto een minimaal bereik van 250 mijl (402 kilometer) moet hebben. Sterker nog, Tesla heeft om die reden de standaard Model Y niet meer in productie. Die auto kon ‘maar’ 244 mijl (392 kilometer) op een volle accu afleggen.
Over de accu in de aankomende Teslatelg is al wat meer te vertellen, want daarover gaf het bedrijf een uitvoerige uitleg. Het gaat hier om een compleet nieuw accupakket zonder soldeerlippen dat tot wel 50 procent goedkoper geproduceerd kan worden. Hij is 35 procent kleiner dan een normaal accupakket, maar levert 5 keer meer energie en heeft 6 keer meer capaciteit. Dat vertaalt zich naar een 16 procent groter bereik dat er uit het pakket gehaald kan worden.
Omdat het accupakket kleiner en lichter is, hoeft Tesla de constructie van de auto ook niet zo zwaar te maken. Dit zorgt ervoor dat het geheel minimaal 10 procent lichter is dan een vergelijkbare conventionele stekkerauto. Dat zorgt volgens Tesla voor nog eens 14 procent extra bereik.
Over de laadsnelheid van de Model 2 is helaas nog niets bekend. Vermoedelijk zal deze op hetzelfde uitkomen als de Model 3, welke met een maximale snelheid van 170 kWh kan laden. Ook is het aannemelijk dat de Tesla Hatchback bij Superchargers aan de stekker kan.
Design en uitrusting
Musk heeft nog geen enkele afbeelding of teaser van het design van de Model 2 laten zien. Het is dan ook gissen naar de vormgeving. Het lijkt er wel op dat de auto typische designfeatures van de Model S, 3, X en Y meekrijgt zoals een afgesloten grille en een grote voorruit.
Maar niets is zo wispelturig als Musk en zijn designteam. Het kan dus ook zijn dat de kleine Tesla een uniek design krijgt en kogelvrij is. Kijk maar naar de Cybertruck…
In het interieur verwachten we geen rare dingen. Het onlangs getoonde Yoke-stuur in de Model S Plaid ga je hoogstwaarschijnlijk niet terugvinden in het nieuwe instapmodel. Wel een groot touchscreen en de typische minimalistische styling.
Ook qua features zit het wel goed. Musk liet namelijk weten dat het aankomende kleine model volledig autonoom zal zijn. Wat hij daar precies mee bedoelt, is niet helemaal duidelijk. Volledig autonoom rijdende auto’s zijn nog verre toekomstmuziek en worden zeker niet voor, of vlak na 2023 verwacht.
Het lijkt er dan ook op dat de Tesla-topman doelt op een versie van Tesla's Autopilot. Deze software is bij lange na niet volledig autonoom, maar kan wel zelf sturen, optrekken en remmen – mits er een oplettende bestuurder achter het stuur zit.
Nederlandse prijzen en lanceerdatum
Wat Tesla in Nederland gaat vragen voor de hatchback is nog onduidelijk. We kunnen natuurlijk wel een voorspelling doen op basis van de Amerikaanse prijzen. Als we daar een simpel rekensommetje op loslaten komen we uit op een bedrag van rond de 35.000 euro. Dat is nog voor subsidies en dergelijke.
Daarmee komt Tesla aardig in de buurt van de Volkswagen ID.3 en Nissan Leaf die nog iets goedkoper zijn. Het zou natuurlijk kunnen dat Tesla de prijs voor Nederlands iets aanscherpt om de concurrentie meer aan te gaan. Dat deed het bij de introductie van de Model 3 ook.
Dan blijft het nog speculeren over wanneer de Tesla Model 2 op de Nederlandse wegen gaat verschijnen. In theorie kan dit ook in 2023 plaatsvinden. Hiervoor zou de Gigafactory in Berlijn ingezet kunnen worden. Als dat zo is, dan kan de autobouwer de prijzen drukken. De productie vindt dan niet meer aan de andere kant van de wereld plaats, waardoor er flink bespaard wordt op onder andere transportkosten.
Voor nu is het koffiedik kijken. We weten nog erg weinig over de Tesla Model 2, we weten zelfs nog niet of hij wel Model 2 genoemd wordt.
De grootste vraag is misschien nog wel of Tesla deze keer de belofte voor een introductie in 2023 kan nakomen. Alle voorgaande modellen zijn immers meerdere keren uitgesteld geweest.
[activecampaign form=34]
Lees meer over elektrische auto's:
- Nederlandse zonne-auto Lightyear One verslaat Tesla op efficiëntie en bereik – CEO Lex Hoefsloot wil dat elektrische auto’s nooit meer aan de laadpaal hoeven
- 5 vragen over de Amerikaanse startup Canoo, waarvoor VDL Nedcar vanaf eind volgend jaar elektrische auto’s gaat bouwen
- Dit is de nieuwe elektrische hypercar van het Kroatische Rimac – de Nevera kost €2 miljoen en raast in 1,85 seconden naar 100 km/u