De maker van elektrische auto’s Tesla overweegt de bouw van in totaal vijf gigafabrieken voor de productie van accu’s, zo deelde het bedrijf woensdag mee bij de presentatie van de cijfers over het vierde kwartaal van 2016.
Momenteel bouwt Tesla in Nevada aan de eerste grote fabriek. Gigafactory 1 zal in 2018 op volle kracht operationeel zijn. In de reuzenfabriek brengt Tesla de productie van haar accu’s onder.
In het kwartaalrapport zei Tesla dat de productie van accu’s in Gigafactory 1 in januari van start is gegaan. In deze fabriek wil Tesla ook de productie van Model 3 onderdelen onderbrengen. Dat is de betaalbare elektrische auto – prijs iets minder dan 35 duizend euro – waarmee Tesla wil doorbreken op de massamarkt.
Naar eigen zeggen heeft de autofabrikant de locaties van twee andere gigafabrieken bijna rond, mogelijk zelfs drie. Dat betekent dat Tesla in totaal over vijf gigafabrieken zal beschikken.
Eentje daarvan bestaat al, de zonnepanelenfabriek in Buffalo, New York. Die is van Tesla nadat het bedrijf van miljardair Elon Musk de firma SolarCity voor 2,1 miljard dollar overnam. De fabriek in Buffalo produceert zonnepanelen voor op daken.
Gigafabriek in Europa: Nederland dingt mee
Topman Musk zei in november al dat de onderneming zich op Europa oriënteerde om Gigafactory 2 neer te zetten en dat het in 2017 een besluit daarover zou nemen.
Nederland heeft goede papieren om de gigafabriek van Tesla binnen te halen, zei minister Henk Kamp van Economische Zaken afgelopen weekend BNR.
Kamp is op het Amerikaanse kantoor van Tesla-baas Elon Musk geweest en heeft ook in Nederland met Musk gesproken. “Ik weet precies wat meneer Musk wel en niet wil”, aldus Kamp.
Tesla is al goed vertegenwoordigd in Nederland: het Europese hoofdkantoor staat in Amsterdam, en in Tilburg worden elektrische auto’s geassembleerd. Volgens Kamp wordt er op dat gebied al goed samengewerkt met Tesla.
“Maar ik moet toegeven: in Slowakije, in Duitsland, in Denemarken, in Engeland willen ze de fabriek ook.” Kamp heeft daarnaast het idee dat Musk zich op dit moment voornamelijk op de Verenigde Staten richt, waar hij zijn fabriek voor batterijen en auto’s aan elkaar wil koppelen. “Voor de langere toekomst denkt hij ook na over Azië en Europa.”