- Tesla heeft op de beurs een marktwaarde die ongeveer acht keer hoger ligt dan andere Amerikaanse autofabrikanten.
- Hoofdstrateeg Vahan Janjigian van vermogensbeheerder Greenwich Capital vertelde CNBC dat Tesla veel waarde kan verliezen, als het door beleggers wordt gewaardeerd als een traditionele automaker.
- Het aandeel Tesla zakte in 2022 ruim 60 procent.
- Lees ook: Opsteker voor Elon Musk: ruimtevaartbedrijf SpaceX $10 miljard hoger gewaardeerd bij nieuwe investeringsronde
Moet Tesla op de beurs worden gewaardeerd als een traditionele autofabrikant, of als een technologiebedrijf?
Die vraag staat al jaren centraal in een debat tussen fans en sceptici van de Amerikaanse maker van elektrische voertuigen. Dat komt vooral doordat optimistische beleggers zich richten op de innovatie van elektrische auto’s, zelfrijdende technologie en uitstapjes naar zonne-energie en energieopslag. Zij zien dit als valide redenen om Tesla op de beurs een hogere waardering te te geven dan traditionele automakers.
Dit komt er dus op neer dat beleggers bereid zijn een hogere prijs te betalen voor aandelen Tesla in verhouding tot de behaalde winst en omzet, vergeleken met andere autofabrikanten.
Eén ding is zeker: als Tesla ooit wordt gewaardeerd als een reguliere autofabrikant zoals Ford of General Motors, kan het aandeel nog veel verder dalen. Dat stelt chief investment officer Vahan Janjigian van vermogensbeheerder Greenwich Wealth Management.
In een recent interview op CNBC gaf de beleggingsstrateeg dat Tesla, zelfs na een daling van meer dan 60 procent in 2022, nog steeds ongeveer acht keer meer waard is op de beurs dan Ford en General Motors. En dat terwijl het bedrijf van Musk elk jaar miljoenen auto's minder verkoopt.
Zowel Ford als General Motors hebben een marktwaarde van ongeveer 47 miljard dollar. Een schijntje in vergelijking met Tesla's marktwaarde van iets meer dan 341 miljard dollar. En als het aandeel Tesla niet zo hard was gedaald afgelopen jaar, was het gat nog groter geweest.
Aandeelhouders van Tesla toonden zich afgelopen jaar bezorgd over het feit dat grootaandeelhouder en topman Elon Musk veel tijd aan andere dingen besteedt. Musk kocht afgelopen jaar chatplatform Twitter, waardoor hij CEO is van zowel Tesla, ruimtevaartbedrijf SpaceX als Twitter. De vraag is of hij voldoende operationele focus kan richten op Tesla.
"Tesla is volgens mij nog steeds enorm overgewaardeerd, ondanks de daling in 2022... ik denk dat Tesla een hogere waardering dan [Ford en General Motors, red.] zou moeten hebben, omdat het veel betere groeivooruitzichten heeft en dominant is op de markt oor elektrische voertuigen. Maar dit is veel te hoog", gaf Janjigian aan.
Beurswaardering Tesla versus Ford en GM
Tesla wordt momenteel tegen een koers/winstverhouding van 21 verhandeld. Voor Ford en General Motors betalen beleggers respectievelijk 6 en 5 keer de winst.
Het enige grote autobedrijf met een hogere waardering dan Tesla is Ferrari. De Italiaanse maker van supercars heeft een waardering die ongeveer het dubbele is van die van Tesla. Maar dat is te verklaren omdat deze fabrikant zich richt op de verkoop van dure luxeauto's.
Als Tesla door beleggers meer zou worden gewaardeerd zoals andere autofabrikanten - met behoud van een aanzienlijke premie vanwege zijn snelle groei en technologische innovaties - zou het bedrijf veel minder waard worden, aldus Janjigian.
"Tesla verkoopt momenteel ongeveer 1 miljoen auto's per jaar. Dat aantal gaat groeien. Als ik kijk naar Ford, dat ongeveer 5 tot 6 miljoen auto's per jaar verkoopt, verwacht ik dat Tesla daarboven zal komen. Daarom denk ik dat het minstens evenveel waard zou moeten zijn als Ford, misschien twee keer of drie keer zoveel als Ford. Maar 8 keer zoveel? Ik denk dat dat te hoog is", zei Janjigian.
Mocht Tesla drie keer zoveel waard worden als Ford, dan zou het bedrijf rond de 135 miljard dollar waard zijn. Dat betekent een waardedaling van 60 procent ten opzichte van het huidige niveau. En een daling van ongeveer 90 procent ten opzichte van de piekwaardering van meer dan 1.200 miljard dollar.
"Gaan ze de enige autoverkoper ter wereld worden? Zorgen ze ervoor dat alle andere autofabrikanten failliet gaan? Als dat het geval is dan zouden ze hoger gewaardeerd moeten worden. Maar Ford maakt ook elektrische auto's. GM maakt elektrische voertuigen. Elke fabrikant probeert nu zijn productie van elektrische auto's te laten groeien, en klassieke automakers hebben heel wat ervaring… dus ik denk dat ze Tesla uiteindelijk zullen inhalen", concludeert Janjigian.