- Tesla mag verder met de kap van 91 hectare bos bij Grünheide. Op die plek moet de eerste Europese gigafabriek van het Amerikaanse bedrijf komen.
- De rechter heeft milieugroepen, die gevraagd hadden de kap te stoppen, in het ongelijk gesteld.
- De tijd begon te dringen voor Tesla. Als de bomen niet zijn gekapt vóór het broedseizoen begint, kunnen de werkzaamheden pas in de herfst beginnen.
Tesla mag verder gaan met de kap van een bos vlak bij de Duitse hoofdstad Berlijn om de eerste Europese fabriek voor elektrische auto’s en accu’s te bouwen. De rechter heeft milieugroepen, die gevraagd hadden de kap te stoppen, in het ongelijk gesteld. Dat laat de rechtbank in een verklaring weten.
Begin deze maand werd het omzagen van de bomen nog tijdelijk stilgelegd. Daardoor dreigde de bouw van de fabriek flinke vertraging op te lopen. Het broedseizoen begint namelijk in maart. Als vogels nesten bouwen, mogen er geen bomen sneuvelen. Dan kan het Amerikaanse bedrijf pas in de herfst verder met de bouw.
Maar in zijn definitieve oordeel veegde de rechter de bezwaren van de milieuverenigingen alsnog van tafel.
De Duitse autoreus BMW wilde op dezelfde plek bij Grünheide bijna twintig jaar geleden al een fabriek bouwen, maar die plannen liepen stuk. Daardoor was het bestemmingsplan al in orde, maar er staan alleen nog 140 voetbalvelden aan aangeplant bos op het terrein.
Lokale milieu-activisten vrezen een aanslag op de lokale flora en fauna en de watervoorraad. De fabriek van Tesla zal volgens de milieuclubs veel water gaan gebruiken, terwijl het gebied al vrij droog is.
Tesla maakte in november vorig jaar bekend de fabriek bij Berlijn te bouwen. Nederland was lange tijd in de race voor de vestiging, maar viste uiteindelijk achter het net. De fabriek moet in juli 2021 de deuren openen. Er moeten jaarlijks 500.000 elektrische auto’s van de band rollen.
Overigens is de vergunning voor de fabriek nog niet binnen. Omwonenden kunnen nog tot en met 5 maart een bezwaarschrift indienen.
Lees meer over Tesla:
- Waarom Audi en Mercedes nerveus worden van de Tesla Model Y
- ‘De Tesla-fabriek hoort hier niet’ – deze Duitser strijdt tegen de bouw van de gigafactory bij Berlijn
- Tesla zou kobaltvrije accu’s willen gebruiken van de Chinese fabrikant CATL
- Het plan om een Tesla-fabriek te bouwen in Duitsland is niet verstandig – dit is waarom