- Naast elektrische auto’s levert Tesla ook eigen laadpalen en laadstations.
- Een nieuw type laadstation, de Supercharger V4, komt naar verluidt in Arizona te staan en heeft twee gigantische daken vol zonnepanelen en een Tesla Megapack-batterij.
- Hierdoor kan dit laadstation in theorie helemaal los van het elektriciteitsnetwerk opereren.
- Lees ook: De 4 belangrijkste dingen om te overwegen voordat je je eerste elektrische auto koopt, volgens deskundigen
Hoewel Tesla vooral bekend is van de volledig elektrische auto’s die het bedrijf produceert, maakt het techbedrijf nog veel meer producten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan laadpalen, accupakketten voor thuis- en industrieel gebruik en zonnepanelen.
Het bedrijf van Elon Musk heeft een en ander gecombineerd in een nieuw typte laadstation, de Supercharger V4-locatie, dat Tesla in de Amerikaanse staat Arizona wil gaan bouwen. Dit blijkt uit op Twitter uitgelekte bouwtekeningen.
De plannen tonen dat Tesla grootse plannen heeft voor toekomstige laadstations. De nieuwe locatie krijgt namelijk 40 laders die allemaal tegelijk van stroom voorzien kunnen worden door de Tesla Megapack-batterij, die vlakbij wordt geïnstalleerd. Het grootste gedeelte van de laders wordt overdekt met twee daken die de Amerikaanse autobouwer heeft voorzien van 340 zonnepanelen.
Een oppervlak van in totaal 835 vierkante meter aan zonnepanelen heeft een vermogen van bijna 143 kW, genoeg om het Megapack van 3 MWh één keer per dag bijna volledig op te laden. Een volle Megapack heeft genoeg stroom om 40 Tesla's volledig op te opladen.
De opgeslagen energie in de Megapack helpt om de druk op het stroomnetwerk op de locatie op drukkere momenten te beperken. Daarmee wordt overbelasting voorkomen, als er veel elektrische auto's tegelijk aan de laadpaal zitten.
Door de hoge stroomopbrengst van de zonnepanelen in combinatie met de Megapack zou het laadstation zelfs volledig los van het stroomnetwerk kunnen opereren. Het laadstation zou ook stroom kunnen opwekken voor teruglevering aan het net, op momenten dat er weinig auto's aan de laadpalen zitten. Of dit in de praktijk ook gaat gebeuren, is nog onduidelijk.
Het past wel bij een idee dat Musk in 2017 op Twitter deelde. Daarin zegt hij dat alle Superchargers uiteindelijk losgekoppeld worden van het stroomnetwerk en met behulp van accu's voor opslag volledig op zonne-energie gaan werken.
Wat we niet weten is of Tesla snellere laders bij het nieuwe type laadstation gaat plaatsen. De huidige Superchargers halen een maximale laadsnelheid van 250 kW. De auto's van Tesla kunnen op dit moment niet sneller dan 250 kW laden, en dat is in veel gevallen al sneller dan de directe concurrentie.
Natuurlijk is het mogelijk dat Tesla's technisch gezien een hogere laadsnelheid aankunnen, maar dat dit softwarematig wordt beperkt. In dat geval kan de autofabrikant met een software-update de laadsnelheid opschroeven.
Meer lezen over elektrisch rijden? Check deze artikelen:
- Is snelladen echt schadelijk voor de batterij van een elektrische auto? Ja en nee
- Waarom hittegolven slecht kunnen zijn voor de batterijen van elektrische auto’s
- De solid state-batterij voor elektrische auto’s levert extra actieradius én milieuwinst – maar er zijn nog 3 flinke obstakels
- Ik ging een weekendje op pad met een volledig elektrische camper – dit viel me op
- Wie zijn elektrische auto na het opladen bij de laadpaal laat staan, riskeert een boete van €95