- Autofabrikant Tesla maakte deze week bekend bitcoin te accepteren als betaling voor zijn elektrische auto’s.
- Maar de extreme volatiliteit van bitcoin maakt daar een ingewikkeld proces van.
- Tesla zegt geen geld te retourneren wanneer kopers te veel hebben betaald bij een transactie in bitcoin voor een auto.
Wie in de Verenigde Staten een Tesla wil kopen, kan sinds deze week met bitcoin afrekenen. Later dit jaar kan dat ook buiten de VS, meldde topman Elon Musk.
De Tesla-baas mag dan enthousiast zijn over cryptovaluta, het afrekenen met bitcoin is niet zo eenvoudig als het lijkt.
In de Bitcoin Payment Terms & Conditions, een document op Tesla’s betaalpagina, wordt uitgelegd hoe lastig het is om bitcoin om te zetten in een nieuwe Tesla Model S, X, 3 of Y.
In plaats van eenvoudig je creditcardnummer in te voeren en op een knop te drukken, moeten kopers op een extern platform de exacte hoeveelheid bitcoin toewijzen en het juiste wallet-adres invoeren. Dat laatste is een lange reeks getallen en letters die Tesla opgeeft.
Tesla geeft ook een QR-code die zaken kan vereenvoudigen, maar zegt erbij dat niet alle digitale wallets dat ondersteunen.
Afgaande op de in hoofdletters geschreven disclaimers in de gebruiksvoorwaarden en bepalingen van Tesla is de autofabrikant zich bewust van de addertjes onder het gras bij betalen met bitcoin.
"WEES VOORZICHTIG MET HET INVOEREN VAN HET BITCOINADRES IN HET VELD VAN DE ONTVANGER, OMDAT BITCOINTRANSACTIES NIET TERUGGEDRAAID KUNNEN WORDEN. WE ZIJN NIET VERANTWOORDELIJK VOOR EEN VERKEERD INGEVULDE ALFANUMERIEKE CODE IN HET ONTVANGERSVELD", schrijft Tesla.
Doordat bitcoin een gedecentraliseerde valuta is zonder enige centrale regie kunnen klanten niet om een terugstorting vragen of de transactie annuleren wanneer ze iets verkeerd doen. Tesla maakt meer dan duidelijk dat het niet verantwoordelijk is voor zulke fouten.
Bitcoins kwijt bij foute invoer
"ALS JE HET BITCOINADRES VEREERD INVOERT KUNNEN JE BITCOINS ONHEROEPELIJK KWIJT OF VERNIETIGD ZIJN", waarschuwt Tesla.
Ook de volatiliteit van de cryptomunt zorgt voor de nodige complexiteit. Op het moment van de aankoop rekent Tesla een bitcoinprijs die overeenkomt met de dollarkoers op dat moment. Kopers moeten de transactie binnen een bepaalde tijd afronden, anders verloopt de prijs en moet de hele exercitie opnieuw.
Tesla stelt bovendien dat klanten geen recht hebben op restitutie wanneer ze per ongeluk te veel betalen. Betalen ze echter te weinig, dan moeten ze weer wél over de brug komen.
In geval van restitutie is het aan Tesla om te bepalen of dat in bitcoin of in Amerikaanse dollars gebeurt. Met het oog op de enorme koersschommelingen die bitcoin laat zien, betekent dit dat klanten veel geld kunnen verliezen wanneer ze een auto met crypto kopen en daarna terugkomen op hun besluit.
In het geval dat een klant zijn met bitcoin aangeschafte Tesla terugbrengt, behoudt Tesla het recht om de klant de aankoopsom terug te betalen in cash en niet in bitcoin, ook als de cryptomunt sinds de aankoop van de auto in waarde is gestegen.
Aan de andere kant behoudt Tesla zich het recht voor om de aankoopsom aan de klant terug te betalen in bitcoin als de waarde van de cryptomunt is gedaald sinds de aankoop.
De reden voor al deze bepalingen is dat de waarde van bitcoin sterk schommelt: de munt kan in één dag 10 procent in waarde stijgen of dalen. Afgelopen donderdag kelderde de bitcoin met meer dan 7 procent.
De stap om bitcoin als betaling te accepteren volgt op de aankoop van 1,5 miljard dollar aan bitcoin door Tesla eerder dit jaar.
Lees meer over bitcoin:
- De ‘Wolf of Wall Street’ dacht eerst dat de bitcoin zou verdwijnen – nu voorspelt hij een koers van $100.000
- De bitcoin kan dit jaar na piek van $300.000 met 90% dalen en jaren in een ‘winterslaap’ blijven, aldus de oprichter van een cryptobeurs
- Bitcoin verbruikt meer energie dan een grote luchtvaartmaatschappij die 200 miljoen passagiers per jaar vervoert, aldus nieuw onderzoek
- Een Duitser is naar eigen zeggen voor €470.000 opgelicht nadat hij in een cryptoscam rond Elon Musk trapte