ANALYSE – Is Tesla gemaakt van teflon? Dat zou je haast denken na de krankzinnige zomer die de automaker en CEO Elon Musk achter de rug hebben.
Er was het voortdurende gevecht tegen shortsellers, Musk die een duiker die betrokken was bij de Thaise reddingsoperatie beschuldigde van pedofilie, de beruchte tweet dat er financiering was om Tesla van de beurs te halen, de tranentrekkende interviews, het opvoeren van de productiesnelheid van Model 3, de productielijn in een tent, de rechtszaak van de SEC, de schikking met de SEC…
Bijna te veel om op te noemen. En toch staat Tesla nog altijd tamelijk fier overeind.
De koers van het aandeel is dan wel wat gedaald, maar als je bedenkt dat het bedrijf sowieso wordt overgewaardeerd, is een koers van rond de 250 dollar zo gek nog niet.
Over een aantal weken zal Tesla de cijfers over het derde kwartaal presenteren. De verwachting is dat er winst te zien zal zijn, of anders op z’n minst iets heel dicht in de buurt van winst. Dat zou voor het eerst zijn sinds het derde kwartaal van 2016.
Als dat inderdaad gebeurt, zou dat genoeg moeten zijn de storm van negativiteit die rond Tesla woedt even te kalmeren, tenzij Musk het positieve nieuws weer met iets stoms weet onder te sneeuwen.
En voor wat het waard is: de kwartaalomzet van Tesla zal flink stijgen. Dat zal investeerders eraan herinneren dat er aan de ene kant dan wel bergen geld doorheen worden gejaagd, maar dat er aan de andere kant ook bergen nieuw geld binnenkomen.
Tesla sluit waarschijnlijk het jaar af met 200.000 tot 300.000 geleverde auto's. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van 2017, toen er in totaal 100.000 auto's van de band afrolden. En dat was toen al een record voor de automaker.
Hoewel de markt voor elektrische auto's met slechts 1 procent van de wereldwijde verkopen heel klein is en een aantal belangrijke concurrenten nieuwe elektrische voertuigen hebben geïntroduceerd, heeft Tesla alle ruimte om verder te groeien. De meeste elektrische auto's die je tegenkomt op de weg zijn Tesla's.
Het onmisbare bedrijf
Dat maakt Tesla een sterk merk en ook een haast onmisbaar bedrijf. Met een huidige marktwaarde van 45 miljard dollar lijkt de lening van 461 miljoen dollar die het ministerie van Energie al lang geleden heeft verstrekt een fantastische investering te zijn geweest om het beoogde doel te bereiken: een levensvatbare markt voor elektrische auto's creëren in de Verenigde Staten.
Daarnaast maakte het VN-rapport van vorige week over opwarming van de aarde duidelijk dat de mensheid moet doen wat Musk altijd al heeft gezegd: het tijdperk van fossiele brandstoffen achter zich laten. Anders kan de rampspoed al vanaf 2040 toeslaan.
Om een existentiële bedreiging van onze beschaving te voorkomen, hebben we heel wat meer elektrische auto's nodig om die op benzine rijden te vervangen. En we moeten ook de benodigde stroom gaan opwekken met duurzame bronnen.
Soms is het goed om te weten wat je te wachten staat en een deadline te hebben. Twee decennia is in principe voldoende tijd om veel van de huidige auto's die rondrijden op de wereld te vervangen door elektrische alternatieven.
Maar we moeten dan wel nu beginnen en we kunnen daarbij niet zonder Tesla. Er zijn maar weinig andere succesvolle elektrische auto's op dit moment. En hoewel ze redelijk verkopen, hebben ze bij lange na niet de impact die Tesla wel heeft.
Waarom Tesla 'too big to fail' is
Het komt erop neer dat het voor de hele wereld hard nodig is dat Tesla dit jaar 200.000 auto's verkoopt, volgend jaar 400.000 en daarna zo snel mogelijk miljoenen per jaar.
En dat zal niet genoeg zijn. Alle andere automakers moeten zich aansluiten bij Tesla en de miljard benzine-auto's die rondrijden op onze planeet vervangen door veel schonere alternatieven.
Dat betekent dat Tesla 'too big to fail' is, hoewel het bedrijf op zich helemaal (nog) niet zo groot is. Wat eigenlijk echt te groot is, is de impact van Tesla. Zonder het aandringen van Musk zou de ontwikkeling van de elektrische auto's lang niet zo ver zijn als nu.
Mocht Tesla omvallen, dan verliezen we vijf of misschien zelfs wel tien jaar van de periode van twintig jaar die we hebben.
We kunnen het ons simpelweg niet veroorloven die jaren te verliezen.