De Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs heeft zich gevoegd in de lange rij van Tesla-sceptici.
De bank heeft zijn klanten donderdag laten weten dat de maker van elektrische auto’s de komende achttien maanden mogelijk 10 miljard dollar nodig heeft om overeind te blijven en te kunnen voldoen aan de productie-eisen.
“Voor de huidige bedrijfsvoering, de verwachte uitgaven aan nieuwe producten en de uitbreiding van de capaciteit zien wij dat Tesla tot 2020 mogelijk meer dan 10 miljard dollar nodig heeft uit externe investeringsrondes en voor het herfinancieren van schulden”, schrijft analist David Tamberrino in een memo aan cliënten.
“Wij denken dat een dergelijk niveau van kapitaalinjecties op meerdere manieren moet worden bereikt, waaronder uitgifte van nieuwe aandelen, converteerbare obligaties en durfkapitaal. We zien verschillende mogelijkheden om de schulden te herfinancieren en nieuw kapitaal te werven, waardoor Tesla in staat zal zijn de groeidoelstellingen te financieren.”
Zijn schatting is in tegenspraak met uitspraken van CEO Elon Musk dat Tesla geen cash-injectie nodig heeft en eind 2018 winstgevend zal zijn.
Tesla heeft veel schulden
Als Tesla meer geld moet ophalen dan kan dat de kredietwaardigheid verder onder druk zetten, nadat die afgelopen maart al een deuk opliep. Toen verlaagde kredietbeoordelaar Moody's de bedrijfsrating van Tesla naar B3, verwijzend naar de "productie-hel van Model 3."
De obligatieleningen van Tesla die in 2025 moeten worden afgelost, worden nu verhandeld met een rendement van 7,6 procent. In september 2017 werden uitgegeven deze obligaties uitgegeven tegen een rente van 5,45 procent. Beleggers die ze nu kopen vragen dus een hogere risicopremie.
"Het aangaan van nieuwe schulden kan drukken op het kredietprofiel van het bedrijf, terwijl het aantrekken van nieuw durfkapitaal of het uitgeven van converteerbare obligaties tegen een lager rendement de huidige aandeelhouders benadeelt", stelt de analist van Goldman.
De aandelen Tesla zijn sinds het begin van 2018 met 11 procent gedaald. Naast de behoefte aan vers kapitaal maken beleggers zich ook zorgen over een aantal crashes met Autopilot en het vertrek van een aantal belangrijke bestuurders. Goldman zegt dat het aandeel Tesla tot wel 195 dollar kan dalen, 32 procent onder het huidige koersniveau.
Donderdag bleek nog dat de Tesla die vorige week met bijna 100 kilometer per uur tegen een brandweerwagen aan knalde in de Amerikaanse staat Utah de Autopilot had aanstaan. De vrouw in de auto was met haar telefoon bezig en had het stuur in de 80 seconden voor de crash niet aangeraakt, blijkt uit onderzoek van de politie. Bestuurders mogen ook als ze Autopilot hebben aanstaan het stuur niet zo lang uit handen geven.