- Tesla gaat standard-range modellen van de Model 3 en Model Y voorzien van goedkopere LFP-accupakketten.
- De autofabrikant geeft aan dat het dit doet vanwege de stijgende prijzen voor cobalt en nikkel.
- LFP-accutechniek heeft veel voordelen tegenover de standaard gebruikte Li-ion technologie, maar heeft als nadeel dat het minder energie kan vasthouden.
Tesla stapt als eerste in de auto-industrie over op LFP-accutechnologie (Lithium-ijzer-fosfaat-accu). Dit doet het bedrijf van Elon Musk niet zozeer omdat het een veiligere technologie is, maar omdat het goedkoper is om te produceren. Er zijn namelijk geen dure en schaarse grondstoffen als nikkel en kobalt voor nodig.
Tijdens een earnings call vertelde Zach Kirkhorn, Tesla’s Chief Financial Officer, dat de hogere prijzen voor nikkel en kobalt voelbaar worden voor Tesla. “Sommige kosten vloeien door naar ons, het is geen gigantische bedrag, maar het is ook niet klein.”
De Amerikaanse autofabrikant gaat de LFP-accu’s alleen in de ‘standard range’-modellen bouwen. Het gaat vooralsnog om de instapmodellen van de Model 3 en Model Y. Deze zullen overigens geen kilometer aan bereik inleveren door de overstap. De voertuigen die meer eisen van het accupakket blijven voorlopig voorzien worden van de standaard Li-ion-accupakketten.
Li-ion vs LFP
Li-ion is de standaard in de autoindustrie omdat de accupakketten relatief veel energie kunnen opslaan. Dat vertaalt zich naar een groter bereik voor de auto waar deze wordt geplaatst. De LFP-technologie wordt nog niet veel gebruikt omdat hij een groot nadeel heeft: hij heeft iets meer dan de helft aan opslagcapaciteit van een li-ion-accu.
Daartegenover staan wel veel voordelen zoals een gereduceerd brandgevaar, minder verlies aan capaciteit over tijd en het aankunnen van meer laadcycli. Ook niet onbelangrijk is dat een LFP-accu geen nikkel en kobalt nodig heeft, dat niet alleen schaars en duur is, maar ook gedolven wordt onder onmenselijke omstandigheden.
Musk gaf afgelopen september tijdens Tesla's Battery Day-evenement al aan dat hij keek naar LFP-accu's als alternatief. Hij zei destijds dat hij deze wilde gebruiken voor de goedkopere modellen, iets wat nu dus gebeurt.
Razendsnelle ontwikkeling
Daarnaast gaan de ontwikkelingen op het gebied van LFP-accu's erg hard. In februari meldde Guoxuan High-Tech dat het een LFP-accu met een capaciteit van 212 Wh/kg gemaakt had. Dat is een stuk hoger dan het gemiddelde 160 Wh/kg dat de industrie nu voor LFP hanteert. Ter vergelijking: Li-ion kan maximaal 265 Wh/kg aan. Het bedrijf verwacht dat de accu eind dit jaar in productie gaat.
Tesla zit zelf ook niet stil en werkt hard aan de 4680-accu. Deze zou in de toekomst in alle Tesla-voertuigen geplaatst moeten worden omdat hij niet alleen lichter en kleiner is, maar ook een hogere energie-opbrengst heeft dan de huidige accupakketten.
De 4680-accu gaat voor het eerst in productie als de nieuwe Gigafactories in Berlijn en Texas in gebruik genomen worden. Daar heeft Tesla namelijk een aparte afdeling ingericht voor de productie van de nieuwe accupakketten.
Meer over Tesla lezen? Check deze artikelen:
- BMW i4 vs Tesla Model 3 – dit is hoe de nieuwkomer zich verhoudt tot de benchmark
- 5 dingen die opvielen bij het Tesla-feestje ter ere van de nieuwe fabriek in Berlijn (waaronder een Gigabiertje)
- Elon Musk wil uiterlijk in december starten met productie in de Berlijnse fabriek van Tesla
- Tesla pauzeert de uitrol van de Full Self-Driving bèta nadat Elon Musk op het laatste moment zorgen uitte
- Tesla moet ex-werknemer $137 miljoen betalen wegens racistische werkvloer met hakenkruizen en denigrerende karikaturen