- Tesla heeft de vergunning voor de Berlijnse Gigafactory gekregen, zo meldt de Duitse zakenkrant Handelsblatt donderdag.
- Het afgeven van de vergunning betekent niet dat Tesla direct kan beginnen met de productie: er zijn nog wat andere eisen waar de fabriek aan moet voldoen.
- Meer informatie over de vergunning, en de mogelijke haken en ogen, komt mogelijk vrijdag tijdens een persconferentie naar buiten.
- Lees ook: Lease-scale-up MisterGreen wil de wereld van CO2-uitstoot bevrijden – de Tesla is daarvoor het gereedschap
Ruim twee jaar nadat Tesla begon met de constructie van de Gigafactory nabij Berlijn is de officiële vergunning binnen, meldt de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Maar de vergunning betekent niet dat Tesla binnenkort de productie ook kan starten.
Tesla begon de constructie met het risico dat het nooit een vergunning zou krijgen. De bouw werd toegestaan onder tijdelijke toelatingen. En zo af en toe leek het erop dat de Gigafactory nooit in gebruik genomen zou worden. Milieu-organisaties spanden rechtszaak na rechtszaak aan tegen de bouw en ook omwonenden maakten zich druk om onder andere de watervoorziening in het gebied.
Op donderdag kwam er volgens Handelsblatt een einde aan die onzekerheid, want de vergunning voor de productie van auto’s en batterijen is binnen.
Toch betekent het niet dat Tesla morgen kan beginnen met de productie van de Model 3 en de Model Y. De fabriek moet eerst nog voldoen aan verschillende eisen, zegt het lokale ministerie van Milieu. Waar de Gigafactory nog meer aan moet voldoen, is nog niet duidelijk. Vrijdag zal er een persconferentie plaatsvinden waarbij waarschijnlijk meer informatie gedeeld wordt, meldt persbureau Reuters.
Berlijnse fabriek is essentieel voor Tesla's groeistrategie
Vorige week kwam nog naar buiten dat de vergunning voor Tesla's Gigafactory er misschien helemaal niet zou komen. Er werd opnieuw een rechtszaak aangespannen omtrent de watervoorziening en het verbruik van de fabriek.
Lees ook: Tesla’s Berlijnse Gigafactory loopt gevaar door toenemend watertekort in de regio
Het regionale watertekort zou ertoe kunnen leiden dat omwonenden zonder water komen te zitten. Echter werd al snel duidelijk dat Tesla een relatief kleine speler is op het gebied van waterverbruik in de regio, en dat de lokale overheid zwaar achterloopt met het oplossen van het waterprobleem dat al jaren voortsleept.
De Berlijnse fabriek is essentieel voor de Europese groeistrategie van Tesla. De EU is op dit moment een van de belangrijkste groeimarkten voor elektrische auto's en daar pakken onder andere de Duitse autofabrikanten zoals Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz steeds grotere stukken van. Deze zijn druk bezig met een inhaalslag op Tesla.
Uiteindelijk verwacht Elon Musk dat de nieuwe Gigafactory zo'n 700.000 auto's op jaarbasis gaat produceren. Hoeveel Tesla-bieren er gebrouwen gaan worden, is nog onduidelijk.