- Elon Musk heeft jarenlang gefungeerd als het ultieme publicitaire uithangbord van Tesla. Geld uitgeven aan reclame was daardoor niet nodig.
- Maar Tesla gaat nu toch voorzichtig ‘een beetje’ adverteren, kondigde Musk dinsdag aan.
- De marktleider voor elektrische auto’s voelt de druk van de concurrentie en verlaagde dit jaar al een aantal keer de prijzen van zijn modellen.
- Lees ook: Wat doet prijsverlaging van Tesla met de prijzen van tweedehands elektrische auto’s? Zo hard zijn de prijzen van 6 occasions gedaald
Hij is de op één na rijkste persoon ter wereld, twittert er dagelijks op los, leidt als CEO diverse bedrijven en is niet uit het nieuws te slaan. Kortom, Elon Musk is het ultieme publicitaire uithangbord voor zijn ondernemingen, inclusief de fabrikant van elektrische auto’s Tesla.
Geen wonder dat Tesla nooit de behoefte heeft gevoeld om te adverteren. Naamsbekendheid of aandacht voor de auto’s van Tesla is nooit een probleem geweest. Toch lijkt Musk met deze benadering te willen breken.
“We gaan een beetje adverteren en kijken hoe het gaat”, zei Musk dinsdag op de aandeelhoudersvergadering van Tesla in de Texaanse stad Austin.
Tesla heeft nog geen uitgewerkt reclameplan, zei Musk na de aandeelhoudersvergadering tegen de Amerikaanse omroep CNBC. “Daar heb ik nog maar net mee ingestemd, er is nog geen volledige strategie.”
Tesla voelt prijsdruk en gaat reclame maken
Maar de concurrentie neemt toe. Dat is onder meer te zien bij de druk die Tesla voelt om de prijzen van zijn modellen te verlagen.
In april meldde Tesla op zijn website dat de prijs van zijn model Y met vierwielaandrijving voor lange afstanden in de VS met 9,1 procent zou dalen tot 49.990 dollar. De Model Y Performance werd 8,5 procent goedkoper. De aanschafprijs van een Model 3 met achterwielaandrijving werd met 7 procent verlaagd tot 39.990 dollar.
Tesla verkocht in het eerste kwartaal van 2023 een recordaantal elektrische auto’s, maar in vergelijking met het laatste kwartaal van 2022 was de stijging bescheiden, ondanks flinke prijsverlagingen.
In totaal verkocht Tesla van januari tot en met maart bijna 423.000 auto’s, een stijging van 36 procent op jaarbasis. Ten opzichte van het laatste kwartaal van vorig jaar steeg het aantal verkochte voertuigen met 4 procent.