- Tesla lanceerde deze maand na lang uitstel Full Self-Driving 9, de nieuwste versie van zijn bètasoftware die de elektrische auto’s zelfrijdend moeten maken.
- Bètatesters begonnen onmiddellijk filmpjes te posten van het rijhulpsysteem.
- De software is indrukwekkend en geavanceerd, maar brengt bestuurders nog steeds in gevaarlijke situaties.
Eerder deze maand rolde Tesla een langverwachte update van zijn ‘Full Self-Driving’-software (FSD 9) uit voor bètatesters. Hoewel de software indrukwekkende prestaties neerzet, maakt het auto’s nog steeds niet autonoom.
De maker van elektrische auto’s gaf in oktober 2020 voor het eerst een select groepje bestuurders toegang tot de pre-productiesoftware. Nu is het ook in handen van een paar duizend trouwe Tesla-eigenaren. Een groot deel hiervan is ook werkzaam voor het bedrijf.
Het systeem is gebaseerd op Tesla’s bestaande rijhulpsysteem AutoPilot. Dit is vooral geschikt voor gebruik op de snelweg. Daar is het gedrag van medeweggebruikers goed te voorspellen. De update voegt de mogelijkheid toe om rijtaken te automatiseren op gecompliceerdere wegen buiten de snelweg.
Video’s van de nieuwe software in actie laten zien dat het indrukwekkend presteert in enkele ingewikkelde situaties. Maar aan de andere kant zijn er ook genoeg video’s van gevaarlijke gebreken en fouten.
In één video zien we dat een Tesla duidelijk handelt op een krappe weg met een tegenligger. De computer doet precies wat een mens ook zou doen in een dergelijke situatie: afremmen, bijsturen en bepalen wat de tegenligger doet. Zodra er duidelijk is dat deze voorrang verleent, geeft de Tesla gas en passeert hij zonder problemen de stilstaande medeweggebruiker.
Een andere video laat zien hoe AutoPilot zich gedraagt in rijdend en stilstaand fileverkeer.
Weer een andere laat ziet dat het systeem stopborden kan zien en kan afslaan in donkere, lege straten. Er zijn ook video's die tonen dat de Tesla's stoppen voor voetgangers en andere voertuigen.
Lees ook: Tesla Model 2 kost minder dan $25.000 en komt waarschijnlijk in 2023 – dit is wat we ervan weten
Maar het systeem heeft nog steeds moeite met simpele rijtaken. Hierdoor komen bestuurders en omstanders in riskante situaties terecht.
In een filmpje van een rit door het centrum van San Francisco slingert de auto richting een verdrijvingsvlak. Om dit te corrigeren met de bestuurder met een ruk aan het stuur de controle overnemen.
In dezelfde video zien we dat de auto een afslag naar links compleet verkeerd neemt en daardoor bijna tegen een geparkeerde auto botst.
In een video die zich afspeelt in Chicago kruipt de auto langzaam over kruispunten, komt op een willekeurig punt tot stilstand en merkt pas op het laatste moment wegwerkzaamheden en een wegafsluiting op. De oranje barricades en pionnen zou elke gemiddelde menselijke bestuurder direct herkennen.
Al deze gevaarlijke haperingen laten zien dat Tesla nog lang niet in de buurt komt van het nabootsen van een menselijke bestuurder. Een bijzonder alarmerend filmpje uit Seattle is het toppunt.
In de nachtelijke video herkent de bètasoftware de massieve betonnen kolommen die de monorail van de stad ondersteunen niet. De auto stuurt er twee keer bijna tegenaan, in een poging om van rijstrook te veranderen.
Als er één ding is wat een geautomatiseerde auto zou moeten kunnen, dan is het wel grote, stationaire objecten herkennen en ontwijken. Maar het lijkt erop dat de auto geen enkel idee had dat de pilaren er stonden. Ze verschenen ook niet op het scherm van de Tesla waarop te zien is wat de auto wel en niet herkent/ziet.
De mensen in de auto vragen zich af of de misser een gevolg is van het feit dat Tesla is overgestapt op een systeem dat alleen camera's en geen radar meer gebruikt. Dat is zeker een mogelijkheid. Autobedrijven, waaronder Tesla, vertrouwen al jaren op radar voor functies als noodremmen en cruisecontrol. Maar Tesla besloot in mei om die sensoren niet langer te gebruiken en ze uit toekomstige auto's te laten.
Tesla kiest ervoor om bij de zelfrijdende technologie snel door te ontwikkelen en updates te lanceren zonder uitvoerige tests vooraf. Andere automakers kiezen voor een gestructureerdere aanpak.
Daarnaast zijn voorstanders van veiligheid het niet eens met Tesla's strategie om doodgewone bestuurders onbewezen technologie te laten testen op de openbare weg. Voetgangers, fietsers en andere bestuurders hebben niet getekend om proefpersonen te zijn in dit laboratoriumexperiment, zo stellen zij.
Maar het bedrijf staat onder toenemende druk om een definitieve versie van Full Self-Driving te leveren aan klanten. Zij hebben in de loop der jaren tot 7.500 euro neergeteld voor de optionele toevoeging. De belofte is dat Tesla's daarmee uiteindelijk zelf kunnen rijden. Het ziet er steeds meer naar uit dat dat niet snel zal gebeuren.