- Tesla’s Gigafactory bij Berlijn wordt dinsdag officieel in gebruik genomen.
- Dat wil zeggen dat er voor het eerst auto’s van de band rollen bestemd voor klanten. Eerder mocht Tesla Model Y’s produceren ter controle van het productieproces.
- De bouw van fabriek had veel voeten in aarde. Milieuorganisaties trapten op de rem, vooral uit vrees voor de toch al toenemende watertekorten in het gebied.
- Lees ook: 5 dingen die opvielen bij het Tesla-feestje ter ere van de nieuwe fabriek in Berlijn (waaronder een Gigabiertje)
De Tesla-fabriek bij Berlijn wordt op dinsdag officieel in gebruik genomen. Met de fabriek wil het Amerikaanse bedrijf het aloude Duitse autolandschap drastisch veranderen. Tijdens de openingsceremonie zal Tesla-oprichter Elon Musk naar verwachting de eerste Model Y-voertuigen van het bedrijf die in Duitsland zijn gemaakt aan klanten overhandigen. Dat is iets meer dan twee jaar nadat de bouw van de fabriek begon.
Bij de openingsceremonie wordt ook de Duitse bondskanselier Olaf Scholz verwacht, net als de minister van Economische Zaken Robert Habeck. De Tesla-fabriek is de eerste productiefaciliteit van het automerk in Europa. De fabriek staat in Grünheide, ten oosten van Berlijn.
Tesla begon in 2019 met de bouw van de assemblagefabriek die het Amerikaanse bedrijf een eigen productiebasis geeft op de grote Duitse automarkt. Het bedrijf had eigenlijk afgelopen zomer al met de productie willen beginnen. Lokale autoriteiten namen echter hun tijd met het evalueren van de milieueffecten van de fabriek, waarbij er vooral zorgen waren over het waterverbruik.
Eerder deze maand werd pas een vergunning afgegeven voor de fabriek, schreef Business Insider eerder. Tesla startte de bouw onder tijdelijke toelatingen en met het risico nooit een vergunning te krijgen. Ook na het afgeven van de vergunning kon Tesla de productie voor de verkoop niet starten omdat het nog aan verschillende eisen moest voldoen van het lokale ministerie van Milieu. Eerder mocht Tesla wel tweeduizend Model Y’s produceren om het productieproces te controleren.
Tesla hoopt met de fabriek beter de concurrentie aan te kunnen met de Duitse rivalen Mercedes-Benz, BMW en Volkswagen. De fabriek, die is ontworpen om uiteindelijk ook batterijen te produceren, zou jaarlijks een half miljoen auto's moeten gaan bouwen. De locatie biedt werk aan zo'n 12.000 mensen.
Lees meer over de Tesla Gigafactory:
- Tesla’s Berlijnse Gigafactory loopt gevaar door toenemend watertekort in de regio
- Tesla mag opnieuw de productie in Berlijn opstarten, maar de auto’s mogen nog steeds niet worden verkocht
- Tesla CEO Elon Musk wil in oktober de productie van de Model Y starten in Berlijn – hij opent de Gigafactory met een feest