Tesla’s nieuwe autofabriek in Duitsland zou volgens de planning de deuren openen op 1 juli 2021.
Problemen met vergunningen en tegenwerking van milieuactivisten zorgen voor vertraging.
Tesla wil op jaarbasis 500.000 elektrische auto’s in de fabriek gaan produceren, wat cruciaal is voor de Europese strategie.
“Deutschland rocks”, riep topman Elon Musk van Tesla tegen journalisten, toen hij in september 2020 de bouwplaats van Tesla’s nieuwe Europese fabriek bezocht. Nu, bijna een jaar later, zou de autofabriek al in gebruik moeten zijn. De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s wilde op 1 juli de deuren openen, maar die deadline is niet gehaald en er is nog geen duidelijkheid over wanneer de opening zal plaatsvinden.
Sinds de bouw van de nieuwe Gigafactory in de buurt van Berlijn begin 2020 startte, wordt Tesla geplaagd door de ene na de andere tegenvaller. Zo heeft Tesla te maken met verzet van milieuactivisten en loopt het bedrijf tegen problemen rondom vergunningen aan. Daardoor heeft de bouw van de fabriek, die de basis vormt van Tesla’s Europese strategie, enorme vertraging opgelopen.
Nu traditionele autofabrikanten zoals Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz flink inzetten op elektrische auto’s en daarmee de druk op Tesla vergroten, zit het bedrijf niet te wachten op een trage start in Europa. Maar vooralsnog blijft het onduidelijk Tesla zijn productie in vanuit Duitsland kan opstarten.
Elon Musk en de Duitse bureaucratie
Afgelopen december werd de bouw van de Duitse Gigafactory stilgelegd, omdat Tesla niet op tijd was met het overmaken van een aanbetaling van 100 miljoen euro.
In juni dit jaar moest het bedrijf opnieuw een vergunning aanvragen voor het bouwen van een faciliteit om accu's te produceren. Volgens het Duitse Ministerie van Landbouw, Milieu en Klimaatbescherming is er tot 16 augustus gelegenheid om deze aanvraag in te zien en eventueel bezwaar aan te tekenen.
In de tussentijd is Tesla gewoon doorgegaan met de bouw van de nieuwe fabriek. Dit was mogelijk met behulp van tijdelijke vergunningen op eigen risico. Als de definitieve vergunningen niet afgegeven kunnen worden, om wat voor reden dan ook, moet Tesla in theorie het hele nieuwbouwproject terugdraaien. Op dit moment is het nog onduidelijk wanneer en of de autobouwer de benodigde vergunningen krijgt.
Tesla is dan ook helemaal klaar met de bureaucratische tegenwerking waar het mee te maken heeft gekregen. Het bedrijf heeft een brief aan de provincie Brandenburg gestuurd, waarin het klaagt over het "irritante" proces om diverse toestemmingen te krijgen.
Elon Musk heeft zich ook persoonlijk beklaagd over de bureaucratische toestanden. Tijdens een bezoek aan de bouwplaats in mei vertelde hij aan journalisten: "Ik denk dat we best met minder bureaucratie afkunnen. Dat zou beter zijn."
Een gevecht over hagedissen
Tesla heeft ook te maken met hevige tegenwerking van milieuactivisten die zich zorgen maken over de impact die de bouw van de Gigafactory heeft op de natuur en het welzijn van dieren in de omgeving. Deze activisten beperken zich niet tot demonstraties met borden voor de ingang van de bouwplaats, maar stappen naar de rechter hun bezwaren kracht bij te zetten.
In februari 2020 begon Tesla met het prepareren van de bouwlocatie. Dit werd destijds een halt toegeroepen door een Duitse rechter omdat er een onderzoek liep naar de bezwaren die een milieu-organisatie uit Brandenburg eerder had ingediend.
In december 2020 kreeg de autofabrikant het bevel te stoppen met de bomenkap. Dit omdat er problemen waren me beschermde slangen en hagedissen die in winterslaap lagen. Deze reptielen zouden volgens milieuactivisten de ontbossing niet overleven.
Naast dit alles maken de activisten zich ook zorgen om de plaatselijke watervoorraad omdat de nieuwe fabriek zich bevindt in een beschermd drinkwatergebied. Tesla heeft sindsdien het waterverbruik beperkt.
Vertraagde opening van Tesla's Duitse fabriek
Hoewel Tesla op de beurs het meest waardevolle auobedrijf ter wereld is, heeft dat weinig te maken met de aantallen auto's die de onderneming verkoopt. Verre van zelfs.
Het bedrijf wist in 2020 een recordaantal van 500.000 auto's te verkopen. Dat lijkt veel, maar reguliere autobouwers zetten makkelijk zulke aantallen weg met één model. Uitbreiding van de productiecapaciteit is dan ook één van de belangrijkste pijlers voor de winstgevendheid en de toekomst van Tesla. Zeker nu traditionele autofabrikanten en start-ups de markt overspoelen met nieuwe elektrische auto's.
Wanneer de Duitse Gigafactory uiteindelijk van start kan? Musk vertelde in april dat hij verwacht dat er tegen het einde van het jaar een beperkte start van de productie mogelijk is. Maar de CEO van Tesla geeft ook eerlijk toe dat hij niet zo goed is in voorspellingen doen.