- Het gaat Tesla niet lukken om nog dit jaar een volledig, zelfrijdende elektrische auto op de weg te zetten, blijkt uit een intern memo.
- Topman Elon Musk zei eerder er “veel vertrouwen” in te hebben dat een volledig zelfrijdende Tesla dit jaar nog mogelijk is.
- Niveau 5 staat voor volledige automatisering. “Tesla zit op dit moment op niveau 2”, staat in de documenten.
Autofabrikant Tesla heeft toezichthouders van de Amerikaanse staat Californië laten weten dat het waarschijnlijk niet lukt om nog dit jaar een volledig zelfstandig rijdende auto op de weg te zetten.
Dat staat in een intern memo van de maker van elektrische auto’s.
In januari zei Tesla-topman Elon Musk nog dat hij “er veel vertrouwen” in had dat zijn bedrijf dit jaar een auto af heeft die zonder enige hulp van mensen kan rijden en sturen.
Hij meldde dit in een toelichting op de kwartaalcijfers van de ontwikkelaar van elektrische auto’s. Musk gaf ook via Twitter hoog op van een testversie van de technologie die dit mogelijk moet maken.
"Elons tweet kom volgens CJ niet overeen met de realiteit. Tesla zit op dit moment op niveau 2", staat in documenten die via de Amerikaanse evenknie van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) zijn opgevraagd.
De memo verwijst naar CJ Moore, hoofd softwareontwikkeling voor zelfrijdende auto's bij Tesla, die deze informatie gaf in een vergadering met de verkeersdienst.
Tesla moet van niveau 2 naar 5
Niveau 2 staat voor geautomatiseerd rijden waarbij mensen nog altijd de controle houden over een auto, die wel zelfstandig kan sturen en versnellen of afremmen. Volledige automatisering zou pas bereikt worden op niveau 5.
"Tesla gaf aan dat Elon het innovatietempo extrapoleerde toen hij het over capaciteiten op niveau 5 had. Tesla kon niet aangeven of het niveau 5 zou halen voor het einde van dit kalenderjaar", staat in de memo die door de actiegroep PlainSite is opgevraagd.
Californische autoriteiten onderzoeken op dit moment de toedracht van een botsing tussen een Tesla en een omgevallen vrachtwagen afgelopen woensdag.
Het is niet duidelijk of de autopilotfunctie van de Tesla aanstond bij dat dodelijke ongeluk. Bij een dodelijk ongeluk met een Tesla in Texas stond die functie volgens de verkeerspolitie vrijwel zeker aan, maar Musk spreekt dat tegen.
Lees meer over Tesla:
- Tesla is geliefd op Wall Street, maar heeft een groot probleem: de omzet groeit niet consistent
- Tesla laat nieuwe fabriek bij Berlijn bouwen door 350 Poolse bouwvakkers – die draaien diensten tot 14 uur en krijgen karig betaald
- De grootste concurrenten van Tesla komen straks uit China, denkt deze automotive-deskundige – ondertussen verstevigt Elon Musk zijn lobby in China